Variator

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Mejlade till oktan och de hade inga sånna kit till tra 7 men till 3an hade dom och det är ju konstigt när man kollar på kittet som rinab säljer så är de till tra 3,5 och 7. Så varför inte de kittet som oktan har till tra 3an passar till tra 7an fattar jag inte.


har svårt att tänka mig att fjäderkoppen följer med till de priset då den kostar 895 st hos knr sledtech (original).

De "original" kittet jag hittar är detta http://www.stenmarksmaskin.se/tra-37-repsats-p-18650-c-589.aspx

som kostar 2158:- det kanske är det som gäller fast de har höjt priset, samma sak som de gjorde me variator remmarna iom att man inte fick köpa från usa längre
 

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
BRP nummer 415129626 eller 415129627 "MAINTENANCE CLUTCH KIT 800 E-TEC & PTEK" kostar 990 SEK ink moms.
Innehåller: "Fjäder kopp" eller fjäderskydd, rullor, bussning och låsring, glidskenor, oringar, saxsprintar och hävarmsaxlar. Allt man behöver för att "serva" primären.

ska du byta lagringen (bussningen) för rörliga skivan så kräver detta ytterligare ett special verktyg utöver avdragare, primär hållare och fjäder press. Så detta kan du behöva kontakta en verkstad för att få fixat, om ingen på forumet har något trick!
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Tack o tack, har mejlat några åf nu om dessa nr så får se va de svarar.

Vet egentligen inte va jag behöver byta då jag inte tagit isär och kollat men skulle inte tro de är allt för mkt, men tänker att de är lika bra att byta allt som följer med i dessa kitten då jag ska slänga på ett variatorkitt, så det är bra om de fräscht.

utöver kittet tänkte jag även byta rullarna i sekundären
 

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Helt rätt att byta grejerna när du ändå ska på med ett Kitt!

Rullarna ska du inte köpa original utan köp "QRS high torque rollers". Sen finns det lite olika idéer om man ska byta skruvarna till Helixen eller inte. Manualen säger byt, men hur du än gör se till att använda rätt Loctite på Helix skruvarna! Ska vara 270 eller liknande som kräver värme för att lossna.
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
yes hade tänkt köpa sånna high torque rullar när man ändå håller på, tack för tipset om loctite ska tänka på de.

Nått annat bra att tänka på när man skruvar i variatorerna? blir första gången för mig så kan ju va bra me alla tips man kan få :)
 

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Tålamod, tålamod......
Rätt "special" verktyg är A & O inklusive en bra moment nyckel, hoppas du kan låna annars får du köpa från BRP, inte gratis.
Har du inte service handbok så kolla allt du kan hitta på Youtube, gällande TRA VII och QRS.
Efter ett tag så märker du vilka tips som är "vettiga" och kan sålla bort idiot tips.
Det är ganska mycket massa som roterar jävligt snabbt, så man vill gärna göra rätt!

När du kollat lite på tuben, så kan du bilda dig en uppfattning om du tycker att det är något du vill investera pengar / tid på eller om du kanske ska betala någon annan för att göra det åt dig.

Finns även mycket kunskap på detta forum :)
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Har kikat lite på dynamo joes filmer och han verkar ju veta va han håller på me, så ska fortsätta kika på dom så jag får bra koll.

Klart man ska testa annars lär man sig ju inte :)
 

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Helt rätt!
Gäller bara att hålla "läropengarna" till ett minimum, ganska dyr hobby ändå....... :)