Variator

oscars

Medlem
9 jan 2009
44
0
1
Tja, min primärvariator går ganska trögt och ibland stannar den på halvfart(halvt intryckt på axeln) efter att man stannat. Jag undrar om man kan smörja in med nått för att det ska gå lättare och vad i sånna fall samt om det kan vara nått som måste bytas/renoveras.
Den slirar på remmen efter några vändor i lite snö på full gas.
Om man tar tag i primären och skakar upp och ner rör sig motorn också ganska mycket (för mkt enligt mig). Så undrar också ca hur mkt den ska kunna "glappa" upp och ner.

Skotern är en edge 600 02

Tacksam för svar
MVH/Oscar
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
motorn ska inte glappa något. men den ska kunna röra lite granna på sig. är lite dålig på de där med variatorer. men kolla om du hittar någon smörjnippel någon starns!
 

oscars

Medlem
9 jan 2009
44
0
1
har kollat men hittar ingen nippel, förklarade dåligt den glappar inte utan flexar , men lite mkt enligt mig
 
15 jan 2008
42
0
1
Ske-å
Det är nog centrumbussningen som har svällt eller så är den så slut att ytterskivan ställer sig på snedden. Bara ta isär variatorn och kolla.
Kan ju även vara att fjädern är helt slut.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Tja, min primärvariator går ganska trögt och ibland stannar den på halvfart(halvt intryckt på axeln) efter att man stannat. Jag undrar om man kan smörja in med nått för att det ska gå lättare och vad i sånna fall samt om det kan vara nått som måste bytas/renoveras.
Den slirar på remmen efter några vändor i lite snö på full gas.
Om man tar tag i primären och skakar upp och ner rör sig motorn också ganska mycket (för mkt enligt mig). Så undrar också ca hur mkt den ska kunna "glappa" upp och ner.

Skotern är en edge 600 02

Tacksam för svar
MVH/Oscar
Skall ej smörjas, renovera, renovera etc...byt motorfästen!!

/
Bola..................
 

oscars

Medlem
9 jan 2009
44
0
1
Har tagit lös ytterskivan och muttern. Måste bara ta lös korset, visst är det gängat på axeln? Nån som har nå tips om hur jag får lös de?
 

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
demontera locket på variatorn och ta bort fjädern, sen monterar du locket och se hur mycket glapp du har.... kolla även vikterna så inte bussningarna är slut där så dom ställer sig på snedden.
Ska du smörja variatorn så ta ett tort smörjmedel med teflon typ...