variator xp 600sdi

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
jag skulle vilja ha lite tipps på variator settup till min xp 600. jag tycker det är för mycke touring kännsla den växlar på vid 3700rpm och det tar 2-3sek till det varvar 8000. plus att den tappar varv ca 1000rpm när man åker ut i låssnö:(
det sitter 414 ramper lila/lila (160/320) fjäder i primären.
i seken vet jag inte vad det sitter.
jag har tänkt prova med några 419 (samma som 414 men med startgrop) ramper och justerbara viktpinnar och kanske nån annan fjäder? eller är den nån som har nått annat tipps?

ni som har tänkt skriva och berätta att det finns Super Duper Hevvykit att köpa för 3500.- böhöver inte göra det! det vet jag redan.
 

Savage

Medlem
3 sept 2007
8
0
1
Umeå
Jag har samma fenomen... prövade du skotern innan du bytte till en hårdare sekundärfjäder? eller va det samma med orginalfjädern att den dippade när man for ut i snön?
 

Rantavaara

Ny medlem
9 sept 2009
4
0
1
På ett ställe
Jag är lite ofin och smiter in hära, jag har gjort en tråd på snowrider om frågor om just denna skoter MEN får inge svar. Jag är sugen på att handla en xp 600 08a. och ni ni verkar ju vara ägare av en sådan. skulle vara shysst om man fick veta lite om maskinen. skicka ett pm eller maila mig och berätta vad ni tycker om maskinen :)

mvh // Robert

Rantavaara_@hotmail.com
 

Savage

Medlem
3 sept 2007
8
0
1
Umeå
Jag han bara pröva min litegrann innan så min har kanske gått 10 mil.... köpte till en lilalila innan ja ens prövat skotern. sen dreva ner den 2 kugg och 44.5 mm racingmatta. Så har som inte hunnit testa mer än att den dippa på varven :S
 

Savage

Medlem
3 sept 2007
8
0
1
Umeå
haha nu är man ju ny med att köpa nytt så ja såg inte att inkörningen är 8 timmar innan tändningen ställs om på min så tror inte det är nått fel med min skoter :) Är helnöjd med min
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag har samma skoter som ni snackar om...
jag har hört att dem flesta korta xp maskiner e för tok för högt drevade.. ja ska dreva ner min 2 el. 3 kugg sen i med lila lila fjäder i primären sen skruva i quickklickers.

sen vet jag inte om man skulle bytt fjäder i sekundären? tips?

jag upplever min som e helt original att det blir som en "mopedeffekt" när de börjar gå lite tungt känns som man vill lägga i en lägre växel!:eek: den sjunker rätt mycket på varven, precis som den inte orkar helt enkelt.

jag kör med 32 matta kommer nog fortsätta för jag inte har råd att köpa en ny pga av bilköp..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Kompisen drevade ner 2 kugg o satte på Cudney racing kit.. först vare lite såndär böökänsla när de går riktigt tungt.. men efter så var de som bortblåst! Går så ini bubblan! =)

Så dreva ner tror jag absolut kommer lösa felet..
 

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
lila/lila fjäder sitter det i primärvariatorn orginal!
tror det sitter en brun i sekundärvariatorn!?

många har bytt fjäder i sekundärvariatorn till en lila/lila som sitter på 800r det skulle vara roligt att höra hur den går med den fjädern?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nu blåser vi upp tråden lite..
bytt matta på min till 44 och drevat ner 3 kugg. de jag känner nu är att den varvar mycket utan att bita tag på remmen känns de som... som att den slirar hela tiden fast ändå inte..
ni kanske fattar:hmmmm:
de e helt original i varaiatorerna primär sitter de en 160/320 fjäder.. funderar på att sätta i en 200/290 el. en 200/320 och kanske vikta på lite i primären typ 1-3 gram.. nån som har gjort något liknande? sekundären?
 

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
jag köpte min från återförsäljaren med 44as matta neddrevad och lila/lila fjädrar, vet inga detaljer men jag tycker det funkar bra, har ju dock aldrig kört den med original uppsättning så jag vet ju inte hur mycket som har förändrats men som sagt jag tycker lila/lila fjädrar funkar bra.
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Jag har en kort 600sdi-08. Kör originalramperna, 21/45 drevning, 44smatta, pink/purple i primären, klicker på 4", stock helix, grön fjäder i sekundären. viktat på till 19,6gr. Vill man kosta på å gå hela vägen skulle jag köra 46/42 helix och kanske 18gr ist, för att få ngt bättre drag från 80km/h. annars är jag helnöjd, går nu tillräkligt bra för mig.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Jag har en kort 600sdi-08. Kör originalramperna, 21/45 drevning, 44smatta, pink/purple i primären, klicker på 4", stock helix, grön fjäder i sekundären. viktat på till 19,6gr. Vill man kosta på å gå hela vägen skulle jag köra 46/42 helix och kanske 18gr ist, för att få ngt bättre drag från 80km/h. annars är jag helnöjd, går nu tillräkligt bra för mig.
dina fjädrar vad e de för tryck på dem? e de original el team fjädrar? vad har du för tillslag med denna setup?
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
brp fjädrar, primären 230/320 och sekundären grön 180/303. Med 46/42 helixen skulle jag köra purple/purple med 231/303 i tryck. Ser ingen anledning att gå på den fjädern med stock 42/40 helix.

Har ett tillslag på 4500 nu helt perfekt, lite busigare går även att smyga i skogen med om man åker ikapp nån pulkdragare.. :)
 
Last edited:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
brp fjädrar, primären 230/320 och sekundären 180/303. Med 46/42 helixen skulle jag köra purple/purple med 231/303 i tryck. Ser ingen anledning att gå på den fjädern med stock 42/40 helix.

Har ett tillslag på 4500 nu helt perfekt, lite busigare går även att smyga i skogen med om man åker ikapp nån pulkdragare.. :)
så alltså en 200/320 i primären och kanske vikta på något gram och en 180/303 i sekundären?
vad sitter det för fjäder original i sekundären? helix?
jag skulle vilja ha min lite högre tillslag och rappare..
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Jag har en kort 600sdi-08. Kör originalramperna, 21/45 drevning, 44smatta, pink/purple i primären, klicker på 4", stock helix, grön fjäder i sekundären. viktat på till 19,6gr. Vill man kosta på å gå hela vägen skulle jag köra 46/42 helix och kanske 18gr ist, för att få ngt bättre drag från 80km/h. annars är jag helnöjd, går nu tillräkligt bra för mig.
Drevade om min TNT lite gran för någon vecka sen.... orginal va 25,45 körde med 23,45(44 matta) en vinter nu har jag 22,47 har tyvär inte hunnit kört så mycket än med den drevningen.

Du råkar inte ha testat hur fort din Sdi går med 21,45? är lite nyfiken vad topp hastigheten har blivit åt mig, kör sällan på någon sjö så man hinner aldrig testa.
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
så alltså en 200/320 i primären och kanske vikta på något gram och en 180/303 i sekundären?
vad sitter det för fjäder original i sekundären? helix?
jag skulle vilja ha min lite högre tillslag och rappare..

inte, 200/320 utan 230/320 pink/purple om du vill ha 4500 i tillslag.

renegade rak 40 annars 42/40helix, fjäder black 157/303.
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Drevade om min TNT lite gran för någon vecka sen.... orginal va 25,45 körde med 23,45(44 matta) en vinter nu har jag 22,47 har tyvär inte hunnit kört så mycket än med den drevningen.

Du råkar inte ha testat hur fort din Sdi går med 21,45? är lite nyfiken vad topp hastigheten har blivit åt mig, kör sällan på någon sjö så man hinner aldrig testa.

har inte toppa sdi:n, men ser 140 på mätarn utan problem i olika fören, har då ca 1cm tillgodo på primärskivan, går nog att toppa 155 under bra förhållanden. Men med 44s matta och min typ av körning är 155 inte intressant för mig.

Har du viktat på efter drevningen? kör helst på klicker 4#. Blir rappare då. :)
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
inte, 200/320 utan 230/320 pink/purple om du vill ha 4500 i tillslag.

renegade rak 40 annars 42/40helix, fjäder black 157/303.

jag ska alltså ha en 230/320 fjäder i primären och inte behöva vikta på eller? annars beställer jag vikter och en fjäder och inget till sekundären..?

nu menar jag att jag kanske ska försöka med en 230/320 fjäder och kanske vikta på lite.. och inte göra något åt sekundären..

jag e lite trög ligger i 39 i feber nu har legat så i 3 dar nu.:(


och original helix e alltså 42/40 och fjäder original e 157/303 i sekundär? fan pinsamt att jag inte fattar!:embarrest: haha.
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
om du har en kort 600 kan du ju köra med min setup.

Jag har iof ett kugg mer drevat 21/45, men de kompenserar du på viktarmarna. Kanske runt 18,5gr skulle jag tippa.

Köp 230/320 i primären och en grön i sekundären. Det vart jag nöjd med, å billgt vart det. Ist för ett kit för 3-4papp.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
vad var de för tryck på den gröna i sekundären?
jag tittade nu på teams hemsida men dem hade inte 230/320 fjäder.. på peperformance.se har dem iaf viktpinnar 16-23 gr för 375 kr de va ju inte så farligt.. sen e de bara köpa några fjädrar då? tips på billiga fjädrar nånstans? original ski-doo fjädrar kostar ju typ 700 st.:blink1: