Variator verktyg

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Undrar hur verktyget ser ut som man använder sig av när man ska lossa på korset i primären på en P85 variator. Alltså den gängade hylsan som har några gropa längst ut. Hoppas ni förstår vad jag menar.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Ser ut som en insexnyckel som är gängad i ena delen. Tror det är unc 1/4
Nää, du pratar om verktyget för att sära på skivorna i sekundären. Han frågar ju efter specialhylsan för att lossa kontramuttern i primären. Kronmuttern eller vad dom nu kallas.

Jag har själv tillverkat en egen utav en stor långhylsa. Tror jag tog en typ 30mm's långhylsa som jag kapade å slipade i så det blev fyra taggar kvar som passar i muttern. Alltså, ta bort material ca 10mm från hylsan, lämna dock kvar fyra "stolpar" på klockslagen 12,3,6,9 som är ca 3-4mm tjocka.

Ta mina mått med en nypa salt, minns inte exakt, bara ungefärliga mått. Mät själv först om du ska tillverka en egen. Att köpa dessa hylsor brukar kosta en rejäl slant, i branschen kallas dessa muttrar ofta för SKF mutter.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Ser ut som en insexnyckel som är gängad i ena delen. Tror det är unc 1/4
what??????

kolla www.slp.cc så har jag för mig att dom har bilder på verktygen du behöver. du behöver två olika verktyg, en för korsmuttern och sen ett för att dra lös själva korset. samt en stadig platta du kan låsa fast variatorn i tex ett skruvstäd.