Variator växlar dåligt över 60km/h

D

Dennis

Jag har en 96a ZR440 med en ZR580 motor i som jag tycker växlar lite fel.
Om jag kör över 60 och trycker gasen i botten så växlar inte variatorn ner mer än att jag kommer upp i 7000-7500 varv.
Jag tycker att detta verkar vara på tok för lite med tanke på att den drar bäst vid 8500 och ligger där vid acceleration upp till 60.
Toppfarten tycker jag e lite dålig också, 125km/h på hård led (varvtalet ligger runt 7500 vid toppfarten också). Nån som har några förslag på vad jag skall göra med variatorerna för att ordna detta?

A

arctic

RE: Variator växlar dåligt över 60k

Går den dåligt före 7000 varv?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall

Vad har du för bestyckning i variatorerna nu? Och vad är det för typ av primärvariator?

Börja med att gå igenom variatorerna och kolla att inget kärvar eller glappar nånstans, varken i primär eller sekundär. Se till att inte rullarna som vikterna i primärvariatorn trycker mot har några plattslitna ställen.

Om det nu är ett "hpd"-bygge så kanske inte originaldimensionerna på remmen stämmer riktigt. Det är möjligt att en något längre eller smalare rem vore på sin plats.

D

Dennis

Jag vet inte exakt bestyckningen i variatorn nu, men alla bussningar verkar fina och då jag köpte skotern bytte jag rem till en lite kortare (pga att den gammla remmen alltid slirade i starten). Kommer en smalare/längre rem att göra så att variatorn lättare växlar ner då man trycker in gasen? Eller behöver jag lättare vikter, eller kanske styvare fjäder? När jag lyfte upp skotern och gasade fullgas idag så såg jag att när primären växlat klart så ligger remmen kanske 5mm ovanför skivorna på primären. Dåligt?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall

Hmm...normalt brukar väl primärvariatorn aldrig kunna gå ihop så långt att inte remmen får plats mellan skivorna. Det tyder ju kanske på att remmen är bredare än vad primärvariatorn är avsedd för.

Om du är nöjd med tillslagsvarvtalet men vill att belastningen ska påverka utväxlingen mer (mer "backshift") så ska du använda lättare vikter och vekare fjäder i primärvariatorn. Då kommer ju dragkraften i remmen och kraften som helixen pressar ihop sekundärvariatorn med att få förhållandevis mer att säga till om.
Tänk också på att det inte bara är massan som skiljer mellan olika typer av vikter till primärvariatorn, de kan ha kurvan olika slipad eller tyngdpunkten på olika ställen, vilket ger olika karaktäristik.

Ta reda på hur variatorn är bestyckad just nu (färgmärkning på fjädern och instansad eller påstämplad beteckning på vikterna) så är ju en bra början att jämföra det med originalbestyckning för din motor.

Mr SrV

Medlem
1 jan 2000
26
0
1

Kolla att variatoravstånd och sidoförskutningen på variatorerna är korrekta... om inte= första åtgärd. Använd sedan en orginalrem. Sedan kan du börja kolla vikter och fjädrar. Lycka till!

Attachments

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
Mr SrV skrev:
Kolla att variatoravstånd och sidoförskutningen på variatorerna är korrekta... om inte= första åtgärd. Använd sedan en orginalrem. Sedan kan du börja kolla vikter och fjädrar. Lycka till!
finns väl ingen "orginalrem" till en skoter med ej orginal motor..