Variator tillslag

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
Vad ska jag ha för fjäder för att jag ska få ett mjukt tillslag? Nu har en röd fjäder & vikterna är 10. Nu slår den till hårt vid 4500 varv & hoppar iväg. Skotern är en polaris indy 650. med en p85 variator.


 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
Har du provat med guldfärgad fjäder? Satt original på min sks med 10 vikter. Den hade då mjukt tillslag kring 4200varv.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Har du kollat att allt i variatorn går lätt?
Oavsett om man har högt eller lågt tillslag så ska det ju gå att smyga iväg om man är försiktig...
 

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
Variatorn är sprillans ny. Den har haft hårt tillslag hela tiden. Har provat flera olika fjädrar. Vad kan det vara mer som påverkar tillslaget?
 

mesijah

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
umeå sverige
går den som den ska annars då? kanske är en dålig rem. har du rengjort ytorna på variatorn så det inte är klegg från remmen där. du kasnke inte har kört in remen tillrekligt..det hände ofta på våran polaris indy sks -97. då började den kacka sig fram. ny rem å kör in den ordentligt.polaris är oxå väldigt känsliga när dom är kalla..man ska verkligen låta rem å motor bli varm innan man kör iväg å varmkör ännu mer..
mesijah
 

ROACH

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Sverige
Ja vikter ch fjädrar. Men det är ju ingen kärringskoter du kör så att den skall ju svara lite och vara rapp iväg och om du "parerar" med gasen innan tillslaget så slår variatorn in mjukare så att säga.
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
har en G-type 500 -98 och vill ha ett tillslag på 4000-4500 rpm..
tycker den går dåligt tills man kommer upp i dom varven sen går den som ett spjut.

vad ska man ha för fjädrar & vikter, eller vad kan vara felet?

den båååar sen när den kommer upp i varv så skriker den som den ska :D

HJÄÄLP!
 

CrossCountry

Medlem
10 jan 2006
8
0
1
Älvsbyn
Har samma problem på min rxl just nu med att den slår in när man ska iväg. har dock hittat felet på min...de var för lite spel mellan sekundärskivorna så remmen låg en halv cm för högt på sekundären
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Posta på rätt ställe !

Vad ska jag ha för fjäder för att jag ska få ett mjukt tillslag? Nu har en röd fjäder & vikterna är 10. Nu slår den till hårt vid 4500 varv & hoppar iväg. Skotern är en polaris indy 650. med en p85 variator.

:hmmmm: Varför postar du inte i POLARIS delen av Forumet ?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Kolla även mellanrummet mellan remmen och skivan i primär variatorn. Hade liknande problem på en storm tidigare och då var det ca 4mm mellan skivan och remmen med en ny rem vilket gjorde att den hoppade iväg oavsett hur man skötte gasen när man skulle iväg.

Den slog in vid ca 5500 varv och gick sedan ner till ca 4200 varv innan den kopplade ur igen. Lämnade in variatorn och schimsade om korset så anliggningen blev 0-0.5 mm med ny rem och vips så var inslaget mjukt och fint vid 4200varv.

Finns även vikter som är märkta med ett M tex. dom jag hade 10M-58
dom vikterna var ner slipade bakom bulthålet vid anliggningen på baksidan mot variator skivan så dom "hängde" in mer i variatorn och skivan kunde gå ut ca 3 mm. längre. Gav samma symptom med hårt tillslag.

Dom vikterna svetsade jag på vid nerslipningen och slipade dom likadant som vanliga och då funkade även dom med mjukt tillslag. Blev kanske markant tyngre men tyngden hamnade ju närmast bulten dom sitter på så skillnaden märktes nog inte.

Hoppas det kan vara till nån nytta
/Mvh Fredde