Variator som hugger

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
Är det någon som har en aning vad det beror på? Vid ca:4000 varv så slår den in. Det går inte att smyga iväg. primären är helt ny, CC måttet är riktigt, kedjan är sträckt. Det sitter en röd fjäder med 10 vikter. Jag har snart provat allt. :-(
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Säker på att det är variatorn som hugger?
Lätt kollat variatorskydd å öppen huv. "Hoppar" variatorn fram å tillbaks när du känner huggen?
Byt rem isåfall.

Detta är ju en början iaf...
 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
Såg att du hade ny primär. Är den till en 650/Rxl eller nån annan Polaris..finns vissa skillnader på olika modeller t ex hur korset är schimsat. Har du för stort spel mellan rem och primärens skivor så kan det hugga. Det ska vara minimalt spel mellan rem och skiva. Obs! Kolla med ny rem när du mäter det. gärna med originalrem, har testat alla remfabrikat på min 650 när jag hade den och original var den enda som funkade felfritt.
 

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
Tror att den är till en xc 700. Så du tror att om jag köper en originalrem så kan det funka bättre, Det sitter en ny dayco max där nu.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Du har väl kollat så att det inte är slipat startgropar i vikterna, fast det borde det inte vara om variatorn är helt ny...
Det kanske är något som går tungt, skruva bort locket och styr den yttre skivan fram och tillbaka, den måste glida lätt hela vägen!
 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
Knappast att det hugger på grund av remmen om nu inte remmen är defekt eller fel. Kolla spelet först.Sen vilken rem har du? Det är ju olika remmar till en 650 och en xc700 "kan skilja i bredd o längd" och frågan är vilken rem du ska ha på din maskin?
 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
Kollade i katalaogen och det är bredare rem till en xc700 variator än till en 650. Så du ska nog prova en xc700 rem eller så schimsa om primären för en 650 rem.
 

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
Spelet är nu ca: 3mm. Lite för mycket. Bör jag lämna in den? Eller är det något man kan göra själv? Behöver jag några specialnycklar eller.....?


 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
Det behövs specialverktyg för att ta isär variatorn, har du ej såna eller ej tagit isär variatorn tidigare så är det bättre att fara till en verkstad och be dom schimsa om variatorn rätt. Brukar ej kosta så mkt.
 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
Ja de borde de göra. Variatorerna är lite jävliga o få bra inställda, krävs ibland mkt experimenterande..