Variator slår till hårt.

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Upplever att min CF8 -10 slår till hårt i variatorn. Kan nästan beskrivas som att den "hugger" i vid tillslagsvarvet. Tror det är vid 4500-5000 varv drygt.
Hur det än är så känns det inte bra. Vet inte vilken variator som slår om jag ska vara ärlig. Är det viktern som slår ut eller är det helixen som vrider sig mot rullarna? Har fått byta rullar i primären på löpande band tills jag bytte helix, eller snarare monterade ett variatorkit. Rullarna är ännu i ett stycke men är efter bara dryga 30 mil ca 2-3mm mindre på diametern än original. Jag känner numera till att M8s rullar är bättre och ska byta till dessa inom kort, men vill få bort "huggandet" först som sagt.
Kan jag göra något åt detta "huggande"?
Funderade på ett axiallager i helixen, bakom fjädern. Shift assist kit kallas det va? Är det en lösning, och finns det art.nr. hos ex. momentum på det i så fall? Har två eller tre lager liggandes till någon annan variator (äldre CF eller f-modell tror jag) om det är så att någon vill byta åt sig.

Tacksam för svar.
 

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Jag har för mig att shift assist bara hjälper till vid backshift, men jag kan ha fel. Om du har högt tillslagsvarv så kan det vara så att du har för lite vikt på armarna i primärvariatorn i förhållande till start trycket på primärfjädern. Hur ligger remmen på sekundärvariatorn?
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Du sktiver lite konstigt, vill försäkra mig om att du inte blandar ihop variatorerna. Primärvaritorn sitter på motorn och jobbar med vikter. Sekundären sitter bakom motorn och jobbar med en helix. Tillslagsvarvet på värkas väldigt lite av sekundären. Vikterna och fjädern i primären styr tillslaget. Om du har justerbara vikter så kan du lägga på mer vikt närmast pinnen för att få ner tillslaget annas skulle jag säga att du har för högt starttryck på fjädern. Vad är det för v-kit och va inhåller det. Mvh Samuel
 

nilsson999

Aktiv medlem
8 jan 2012
68
0
6
Luleå
Förmodligen en blandning av ett högt tillslag som medför ett metalliskt ljud i dd vid tillslaget i primärvariatorn, för det är ett glapp i den som gör att det låter lite som du förklarar! Hade en f7 med dd som hade det där ljudet /martin
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Att jag nämnde båda variatorerna beror på att jag gissade på vad som möjligen kunde låta. Att jag var osammanhängande i beskrivningen beror på att jag var ivrig att skriva och att få hjälp.

Vad beträffar remmens läge i sekundären så tror jag den ligger lite i underkant, se länk;
http://oldroute80.se/rem.JPG

Vad beträffar variatorkit så är det ett speedwerx;
http://www.speedwerxstore.com/index.php?l=product_detail&p=1107
Det är ett justerbart kit, men justeringen sitter långt ut på armen, finns inte med på bilden i länken.
 

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Hur var skotern innan du satte i v-kitet, högg den i då med?
Vet du om det är något gjort tidigare på skotern?
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Den högg då också. Det var lite av den anledning jag bytte till ett kit. Bytte också tack vare att sekundären åt rullar. och det har ju blivit lite bättre, den slår ju inte sönder rullarna, nöter bara ned dom på diametern (nog så dåligt).
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hej Sätt tillbaka original vikterna och testa. Garanterat vikterna som gör detta. Tror inte att det är självaste egenvikten (gram) på vikten som gör det utan den slipade vinkeln = avståndet till rullen. Känn på vikten om den går att röra på den = glapp mot rullen. Törs nästan sätta en hundring på att den glappar. Det går att schimsa korset så att man minskar glappet om remmen tillåter det. På den gamla goda tiden så slipade man startgropa i vikterna för att höja inslaget och därmed få den aggresivare.
 

power_valved

Medlem
23 nov 2006
42
0
1
Hej

Att dom "hugger" vid tillslag tror jag har att göra med fixed pin vikternas konstruktion .
För dom går tungt i o-ringarna vid vikt bulten visst har viktens kurva med saken att göra och hårdare fjäder gör det ännu värre .
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Gillar inte häller fixed pin så ja la på loctitea muttern och lossa den till de gick lätt utan att glappa. Upplevde det som lite bättre. Men tror inte det ät hela läsningen här.
 

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
Remmen kan eventuellt ligga lite för lågt, driver matta runt lite grann upphissad på tomgång? om inte kan remmen behöva upp lite, Finns en till faktor som kan spela in.

Fick ett tips på ett forum på andra sidan pölen då jag hade samma symptom som du att tillslaget kunde vara våldsamt, tillslag runt 4000. Rullar var felfria men en vikt var något trög, o-ringar byttes ifrån sledpartssweden. Rörlighterna i vikterna blev bättre men problemet kvarstod. Enligt grabbarna på forat var det för stora toleranser mellan skivor och rem och istället för att hålla på att ta isär variator för att shimsa korset så köpte jag denna denna, läs mer i länken:

http://www.thunderproducts.com/ABC%20Clutch%20kit.htm

Enligt dessa herrar skulle den idealiska toleransen mellan skivor och rem (Med rem nedtryck mot axeln) ligga på .015 - .020 (bladmått) med ny rem. Sagt och gjort ABC kittet köptes, monterades och justerades. För mig har inte problemet återkommit bara man har koll på remglappet genom remmens livslängd.