variator setup

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
har en xc 600 99:a med följande mod.
pp och bb
slp luftboxen
neddrevat två kugg till 20/40


i primären har jag almond/black fjäder och 64 grams vikter med startgropar..
i sekundären. är den helt orginal med R32 helix och silver fjäder..

har fått höra att växlingsvarvet ska ligga på ca 7800 rpm..
när ja varvar ur skotern ligger varvet på 8300 enligt varvräknaren..
hur bra stämmer varvräknarna på GenII nån som har testat?
aja..förmodligen har ja en massa övervarv iaf..
sek.fjädern sitter i andra hålet som e orginal..

hur ska ja få ner varvet på bästa sätt?
vikterna ska ja köra med..helst fjädern oxå..
kan väl släppa efter på fjädern i sekundären så skotern skickar på mer? men vad blir konsekvensen av det?
helixbyte? om byter till en med aggresivare växling får ja ner varvet då? lr byter till en mjukare fjäder? vet inte vad d e för stigning på orginal helixen..men nån som har nåt tips på nån annan samt fjäder som kanske skulle funka?
nån som hasr nån tabell över alla polaris fjädrar med start och sluttryck osv..?

tacksam för en massa tips nu=)
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
R32

Har en likadan sekundär på min 500a. Satt i en röd
sekundärfjäder det fungerar
bra för mig. Växlar ut bra för toppfart och har låg bränsleförbrukning men blir
segare i axet.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
vill inte ha nån fjäder för toppfart..ska så aggresivt ax som möjligt..skiter i om skotern går 100 bara=)
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
"klistrar in bra att veta"

"av lofdahl"
Skall man justera slutvarven skall man företrädelsevis göra det på primärvariatorn!
Om du skulle sätta sekundärfjädern i exviz 4:e hålet får du en ruggig upshift men du kommer att offra all den backshift som du hade! Inte bra alltså!


"Av torbjorn"
Man kan väl säga så här: Om variatorsystemet vore helt utan backshift, skulle utväxlingen bara bestämmas av motorvarvtalet.

Tänk dig att vikterna i primärvariatorn vore så tunga, och fjädern så hård, att bara vikter och fjäder bestämmer skivornas läge, dragkraft i remmen rår inte på att påverka någonting. Då har man ingen backshift alls.

Men i praktiken så kommer variatorn alltid att växla ner vid hård belastning eftersom dragkraften i remmen vill dra isär skivorna i primärvariatorn. Så småningom upptäckte man att man nog vill ha mer nerväxling än så vid belastning. DAF upptäckte det i början av 60-talet och skotertillverkarna ca 10 år senare.Problemet löstes på olika sätt:
DAF använde vakuum från motorns insugningsrör för att påverka primärvariatorn att växla upp vid lätt gaspådrag (där är alltså vikter mm anpassade för att ge rätt fullgasutväxling).
Och skotertillverkarna satte dit en vridmomentkännande anordning, helix, på sekundärvariatorn. Den vill tvinga ihop sekundärvariatorns skivor hårdare ju större vridmomentet är på dess axel.

Ju mer den vridmomentkännande anordningen har att säga till om relativt primärvariatorn, desto mer backshift får man.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Det har ju redan nämts med citatet från lofdahl. Det är primären du ska jobba med. Har du drevat ner skulle jag nog säga att du bör vikta på mer tyvärr. Då kommer den växla på mer vilket är bra. Släpper man sekundären blir det bara dålig backshift och det är inte kul.

Uppväxling initieras av primären, nerväxling initieras av sekundären är tumregeln.

Inside clutch tuning denna artikel innehåller massa bra info.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
jag bytte fjäder till en med lägre sluttryck..så nu har ja fått ner varven..me nån som har tips på helix och sek. fjäder? sitter ju nu en R32a 50/34..och en silver fjäder..