Variator setup!

SummitSteven

Välkänd medlem
23 okt 2006
260
0
16
Jokkmokk
www.MotorFist.se
Hey. Tänkte höra vad ni användare kör för variator setup's på era IQ räsers. Har själv inte fått till min variator så som jag vill ha den och tänkte att det kunde vara kul att se vad ni andra kör med!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kör nu med std 440 teamvariator..alltså samma helix och fjäder som 440..sen har ja 58g vikter och en lila/rosa fjäder..den fjädern jobbar typ som den vit/röda som sitter std på RRen..lite hårdare i början bara så den sticker på 5000 istället för 4500..växlar på bra tkr ja:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
Hey. Tänkte höra vad ni användare kör för variator setup's på era IQ räsers. Har själv inte fått till min variator så som jag vill ha den och tänkte att det kunde vara kul att se vad ni andra kör med!
Kan vara intressant att veta vad du kör på nu som inte funkar också. Sen är det en fördel att veta vad du har för effekt och vid vilket varv. Annars är det lite svårt att jämföra variatorsetups. Även matta och drevning blir ju som också lite intressant att veta. Sen vad du har för körstil också :) Det som funkar kanon för en annan behöver ju inte vara det optimala för dig.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jahh som asker säger...

jag kör "440block med 600 cylindrar/vforce3/SLP dubbelrör som ska ge maxeffekt på 8500varv.om allting stämmer ska de ligga kring 130+ kusar i snurran.drevning 21/45"
den varvar enbart 8200 med polaris racerem..men kör med yama nytro rem nu.så den varvar 300varv till..otroligt stor skillnad på effekten ner i backen tkr jag.
 

SummitSteven

Välkänd medlem
23 okt 2006
260
0
16
Jokkmokk
www.MotorFist.se
Haha, ja det kanske vore kul att veta vad jag kör med, hade ju tänkt skriva det också! Jag körde med 65g vikter på gul/lila fjäder. skotern i fråga är en ombyggd 440 alltså 440block med portade 600cyllar, vf3 och dubbelrör. som pro_fxr säger ska max effekt ligga på 8500 varv men jag kommer inte över 8200 jag heller..

44mm matta samt org drevning, körstilen är väl 'freeride', blandat alltså.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vet du vad som är riktigt fint.. polaris vikter är riktigt vänliga för slipning..dom har en fin plan yta som man kan slipa ner.. ta bort 1g från varje vikt så kommer den varva så mkt..eller sätt Phazer Remmen..den håller minst lika bra som raceremmen..men kostar 2100kr mindre :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
Känns som du har lite tunga vikter med 65g har dock inte kollat vad din fjädern har för siffror. Men varvar den inte mer än 8200 men ska varva 8500 så gå ner något gram i vikt.
66g är standard i en 800 med ca 135-140hk som ska varva 8050varv. Så 65g som ska upp i 8500varv känns lite tungt.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Är det ingen som har nått bra tips på variator setup till en 144" 2"kammar IQr 800 , portad, SLP singlepipe samt vforce.
nu åker jag med 68grammare och vit/röd fjäder?(eller heter dom almond/red?)
i sekundären sitter det just nu (62/46-.46)ER helix, från en prox2 800 bara för jag ska ha backslaget:p fjäder minns jag inte.

känns som maskinen ska gå och få att gå bättre, känns mest som det varvar. drevningen är typ 22/43, hade 21/45 innan jag drevade om.

Skulle vara rätt schysst med lite feedback, så man har nån att bolla teorier med. !

Mvh/joel
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Jag kör en IQ 600 HO -07.. den går bra och så, men jag skulle gärna ha den lite rappare från botten.. känns som det mesta kickar in först efter en stund.
Det är originalvikter och originalfjäder på den nu - vad kan va lämpligt att testa med?

Blir mycket enduro-aktig led/skogskörning och efter inbromsning inför en kraftig kurva vore det kul om den gav bra respons direkt när man tryckte i gasen.

Vad bör jag kika på i förstahand - variatorsetup, bestyckning eller borde jag dreva ned den? Känns spontant som vikter och ev. fjäder borde kunna göra en hel del.

Den går bra och drar ca 3L/mil vid hård körning så bestyckningen verkar bra tycker jag, möjligvis om lågfartmunstyckena skulle bytas?
Fin färg på stiften.