Variator setup på Mxz 440 -07 & Mxz 600- 01

Easy360s

Välkänd medlem
Hej, Skulle vilja veta vilken variator setup jag har på min skotern nu då jag har en Mxz X 440 -07 med en Mxz 600 -01as motor i och jag kör med båda 440`s variatorer (Orginal setupen) så den övervarvar. Tänkte om man skulle ta och sätta i 600ans setup (Primär) så borde det ju bli bra alr lite tyngre vikter?
Någon som är bättre på variatorer än jag som har något förslag på vad jag borde göra? Bultarna på Primären (1-6) är ställd på 1an och vad jag förstår ska den varva minst där? Vill fortfarande att den ska ha ett bra klipp ifrån början.
Tacksam för svar!
Mvh Jens

N

N_w

men borde inte 440 variatorn vara mycket lättare än den från 600:an?
kanske är det som gör att den övervarvar:)

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
men borde inte 440 variatorn vara mycket lättare än den från 600:an?
kanske är det som gör att den övervarvar:)
Jo den är mycket lättare men det spelar ju ingen roll på varvet om man ändå ska ställa om den :p Sen kan du ju sätta i mjukare fjäder fram så du slipper 5500 i inslagsvarv :p

N

N_w

Jo den är mycket lättare men det spelar ju ingen roll på varvet om man ändå ska ställa om den :p Sen kan du ju sätta i mjukare fjäder fram så du slipper 5500 i inslagsvarv :p

ne det är ju sant, men tänkte bara om han hade tänkt på de;)

Easy360s

Välkänd medlem
ne det är ju sant, men tänkte bara om han hade tänkt på de;)
Det är ju det jag menar att 440 variatorn borde vara lättare viktad jämfört med 600an som borde behöva större vikter. Tillslagsvarvet är ju härligt när man vill åka rulle ;) därför borde jag ju klara mig på att vikta upp primären lite, eller? Som sag jag är absolut ingen variator kung utan tänker bara logiskt. Någon som har mer erfarenhet?
Tack på förhand! :)

N

N_w

Det är ju det jag menar att 440 variatorn borde vara lättare viktad jämfört med 600an som borde behöva större vikter. Tillslagsvarvet är ju härligt när man vill åka rulle ;) därför borde jag ju klara mig på att vikta upp primären lite, eller? Som sag jag är absolut ingen variator kung utan tänker bara logiskt. Någon som har mer erfarenhet?
Tack på förhand! :)

Det är logiskt och borde funka fint:), gör en viktpinne som du skjuter genom original vikten från 440 variatorn sen väger/gängar du in skruvar som i ett Cudney Racing kit, en billig och bra lösning, tänk bara på att allt ska väga exakt lika mycket. tänk på att du nog behöver en styvare v-fjäder

lycka till!