Variator service

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Har vart å köpt en skoter å tänkte kolla igenom den lite före vintern.
Variatorn byterman bussningar eller kollar man bara så det inte är förmycket glapp ?
Viktarms bussningarna kan dom smörjas å med vad i så fall.
Skotern är en Arctic -99
 

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
Bra idé, det är otrolig skillnad på bra och dåliga variatorer.

Viktigast i primärvariatorn är:

att rullarna som vikterna löper mot verkligen fungerar som rullar.

att vikternas bussningar inte är slut så att man sliter på viktpinnen.

att primärfjädern är i bra skick.

Övriga bussningar är lite besvärligare att byta och kan inte göras själv utan specialverktyg och -kunskap. Ett enkelt test kan vara: ta lös variatorn från motorn (med rätt avdragare). Ta bort primärfjädern. Sätt tillbaka locket utan fjäder. Ställ variatorn med locket uppåt och ta tag i kanten på rörliga skivan. Kan man röra den obehindrat uppåt är nog bussningar OK. Får man byrålådseffekt, dvs det är så pass glappt att det kärvar, kan det vara dags för bussningsbyte. Ser allt OK ut så montera ihop variatorn igen och montera på skotern.

Bak är det pss bussningar och glidknappar som kollas. Är det en roller är det rullar istf glidknappar.

Variatorer ska hållas rena och fina, ingen smörjning alls eftersom det drar till sig smuts och kan göra att det glider istf rullar som tänkt. Håll alltid koll på inställningar som remmens spel mot primärvariatorn, sidoförskjutning mellan primär och sekundär, centrumavstånd samt rätt remspänning. Hur det ska vara inställt på just din skoter framgår antingen av din instruktionsbok, eller så får du fråga på din verkstad.