variator schimsning!

Emilius_1986

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
Kalix Sverige
Jag har ett stort problem, har satt in en begagnad sek. variator (ski-doo orginal) men den ligger och drar på remmen (mattan snurrar) så att skotern rullar iväg eller stannar på tomgång.. när man kommer upp i lite högre hastighet och variatorn växlar ut så är det ju inget problem.
har provat med olika remmar men samma sak med alla. så nu tänkte jag pröva schimsa ut variatorn så att remmen faller ner bättre, men hur gör man det?....har kvar schims från den gamla variatorn!

Är det detta som är felet eller kan det vara något annat? vad ska jag göra?

/tack

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Du är inne på rätt spår!
Normalt ska remmen ligga jäms med sekundärvariatornskivornas kant eller max 2 mm innanför, aldrig utanför.
Om den ligger utanför måste man se till att flytta isär skivorna med shims. På en del variatorer ska de träs upp på axeln mellan skivorna, på andra sätts de på pinnskruvarna som håller fast helixen. I det senare fallet går det ofta bra med vanliga M8 planbrickor.

Men om remmen inte ligger utanför sekundärvariatorn, fast den drar på tomgång ändå, så är centrumavståndet mellan variatorerna för stort (motorn sitter för långt fram) eller också behöver du en längre rem.

J

Johan N

Vad gör det om remmen ligger någon millimeter utanför på sek.variatorn då? Om allt annat stämmer bra då alltså? Det gör den ju ofta på nya skotrar.

B

Blast

Beroende på årtal så har du två eller tre små skruvar på utsidan av variatorn, om du har rätt avstånd mellan variatorerna, och maskinen rör på sig när den står på marken så lossar du på muttrarna runt skruvarna och sedan skruvar du in de lite grann men lika mycket runt om.
När du justerar variator så skall du använda en ny rem så att det inte blir fel den dag du behöver byta rem.
Optimalt är att mattan ska röra på sig om man lyfter upp maskinen, men den ska inte åka iväg när man ställer ner den.
Ska du ta isär variatorn så kom ihåg på vilken position fjädern sitter på både i variatorn och i kammen.
Du kan ju ta reda på hur mycket förspänning det ska va på just den maskin du har och få ett shema över hur man flyttar runt fjädern för at öka eller sänka fjäderförspänningen hos någon handlare.