variator renovering men inga delar?

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
håller på och renovera variatorn (primären) och har plockat sönder den i minsta detalj. men hittar inget ställe som har bussningen som sitter i rörliga skivan? är det faktiskt så jävligt att man måste köpa hela skivan ny för att få en bussning som är i skick?? ska man smörja variator delarna eller endast tvätta när man sen sätter ihop den och tillbaka på plats?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ingenting ska smörjas , det skulle inte alls förvåna mig om inte arctic säljer bussningen utan skiva , det har hänt förut , balanseringen rubbas då man byter skiva då jag har får lära mig att dom är balanserade ihopmonterande

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
okej? fanns tydligen ingenting att köpas skillt. svarvade ihop en bussning av skarp svart nylon och satte den på plats och skruvade tillbaka korset. så får se hur det blir. Bengans vågar jag inte köpa något ifrån när man bor i Finland, måste skicka pengar i förskott och sen är det inte säkert man får några delar.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
prova med art. nr: 1639-029 tror det ska vara ett kors kitt. vet ej om det finns kvar några delar men.
Annars är det som odysse säger, allt balanseras tillsammans så dom har inte tänkt att man ska byta delar separat.
Men det där nr togs upp på kursen arctics så kolla det.

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
jo korskitt bnehöver jag inte. det var bussningen som sitter i skivan som rörs på axeln jag pratade om. men tack i allafall! är det skillnad på hur den sista delen sitter? altså den som spänner fast fjädern måste den också vara i balans? locket med dom 6 bultarna tänker jag på. tror bestämt jag glömde märka det när jag tog lös det?:/

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
Finns färdig märkning på locket och korset som ska stämma mot varann. En uppgjuten punkt om ja inte minns helt fel.

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
okej. tack. har märkningarna på korset och innerskivan mot varandra men minns inte om jag såg något på locket. men det ser jag ju sen. har beställt en team primärfjäder 165/344 så får se hur det börjar funka!

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Ursäkta för att jag byter topic men när vi ändå pratar variatorer så undrar jag om det inte ska finnas markeringar även på sekundärvariatorn?
Ritar alltid streck innan jag tar isär variatorer men när jag monterade ihop den(m7 variator) så tittade jag efter dessa "originalmarkeringar/uppgjutningar/streck" men hittade inga.. Tittade även på variatorn från f7an men där syntes ingenting heller..

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
jo tänkte prova med det. dom är väl 63 eller 65 grams. orginal fjädern skulle slå i vid 4400 varv men slog i vid 3200 så ville ha lite högre tillslag ty 4800 5000 så tänkte prova med styvare fjäder. orginalfjädern e väl 124/296?.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
Ja de är std. vikterna men din fjäder måste va dåligt eller nåt. Min 06a med std. prylar slår in vid ca 42-4400varv. Kan bli väl häftigt med din fjäder då den samtidigt har ett högre sluttryck.

Men testa i allafall och se efter vad den varvar under växling så du inte hamnar på övervarv. Skulle satsat på typ 150/300 , 160/300 eller likn. å sen ett shift assist i sekundären.

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
joo kom på det sen efter jag hade beställt fjädern att sluttrycket skulle kanske inte ha behövt höjas. men lätt att vara efterklok. måste se hur det blir. joo orginalfjädern var slut.. orkade inte heller varva ur riktit tyckte jag. men bara snön kommer någongång kanske jag blir lite klokare om det blir en bra setup eller om ja måste byta fjäder igen.

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
fjädern är på plats. tillslaget hamnade runt 4800-4950 varv. vet ej hur den växlar ännu eftersom här är plus 7 och regn och inte ett tecken på snö på 10 dar ännu. =(