variator problem

stenberg_

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
pite sverige
har en zrt 600 som är hemst slö i starten mååar bara men när man kliver över 6000 varv så börjar de hända grejer vad är de för fel?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Vad har du för bestyckning på variatorn?
Går variatorn tungt(går allting lätt)?
Har du bytt matta?
Är den omdrevad i så fall och eventuellt omviktad?
Är förgasarna rätt justerade,är dom synkade?
Med andra ord det finns 100 olika orsaker på det du beskriver!
Här har du en länk till variatorbstyckningar
till comet.
http://www.hoffcocomet.com/snow/index2.htm
-97 ZRT 600 hade gul/grön primärfjäder.;)

mvh: Bosse..................

 

stenberg_

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
pite sverige
de går tungt för skotern tills man kommer över 6tusen den föra ägaren sa att de satt nån form av variator kit på den men visste inte vad. har en 36mm summit matta men den satt där när jag köpte den. som sagt skotern går bra när man kommer över 6 tusen och även fast de sitter en 36 mm matta så verkar den gå lika fort som orginal mattan har kört typ 170-180 knyck på mätaren de tyckerjag verkar konstigt de kan ju bero på att man man bara har bytt matta och sen inte justerat variatorn vad tror du
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 02-Feb-03 kl 09:08 PM (CET)]För min egen del vart jag tvungen att både vikta och dreva om min maskin en Polaris
xcr 600 se.Den hade liknande problem men
2 kugg mindre över och 4kugg större + 2gr tyngre vikter längst ut funkade bra för mig , innan 1,66 nu 2,05 Dela det undre drevets kugg med det övre så ska du upp 2,10 ungefär.Då så orkar den med din 36:a . Men det kan ju även bero på ditt clutch kit , dom Amerikanska kiten är oftast gjorda för 23k
mattor och då stämmer dom dåligt med hk mattor. :) Lycka till.......
mvh: Bosse..........

 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Min Powder är likadan, jag pratade med Tords motorservice, och han sa att dom är väldigt sega i början, på grund av den korta slaglängden.
Jag fundera på att vikta om variatorn, ska ringa tikka i morgon och kolla in deras ställbara vikter.
Vad har du för bestyckning???
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Har ej fått tag i tikka ännu (tidsbrist). Åker upp och åker lite nu vecka 7 återkommer vecka 8.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Har fått ett tips av Hasse gashäng om att gå upp till 40-50 på lågfatsmunstycket, alltså det lilla som sitter närmast cylindern.
Har beställt nya munstycken så nu ska det provas, på min sitter det 35 orginal och jag tog hem 40 och 45 det ska bli spännande.
Återkommer lite senare.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Har nu varit och provkört med 45 på lågfarten och det blev en helt annan skoter,
det finns lite tendens fortfarande men det blev en otrolig skilnad.
Har beställt en annan fjäder till primären orange/vit som ska öka tillslaget lite grann, det ska bli kul att prova!!!
Jag har 310 på mj (högfart huvudmunstycket) 45 på pj (lågfart tommgångsmunstycket)
Ska prova med 320 på mj.
Och min tomgång blev mycket stabilare och lägre.

 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Feb-03 kl 11:08 PM (CET)]Nu har jag bytt fjädern,munstyckena till 320. OCH NU BLEV DET JÄTTE KUL, tillslaget ligger nu på 5000rpm och där trivs min 600 JÄTTEBRA vill jag lova. No more bröööööööööööööllllllllllllll...
The end.