Variator problem

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Powder special 99. När man kör och sedan stannar och skotern ska växla ned till friläge så gör den det ibland och ibland inte. Och när den väl växlar ned så är den nere på kanske 800rpm. Och när den växlar till friläge så klingar den till i variatorn. Vet inte om det är primärn eller sekundärn som klingar. Tacksam för svar / vjo
 

vjo

Medlem
19 aug 2010
40
0
6
Örnsköldsvik
hittade det när vi var ute nyss. det är en rulle som sitter mot vikten som är slut på, så vikten styper i den när den ska gå tillbaka:p
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Lånar tråden liten.

bytte rullar i min sekundär på F7an 05an, tvättade den och gjorde den fin, men när jag skulle sätta ihop den igen visade det sig att jag tvättat så noga att markeringarna på skivorna farit bort.
Så problemet är nu att veta hur skivorna ska sitta mot varandra så det blir rätt "balans" allså hur yttre/inre skivan ska vara mot varandra, finns det någon orginal märkning av skivorna som gör att jag kan få dom rätt.

hoppas på svar, behöver hjälp snarast :)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
På tidigare årsmodeller brukar det vara två streck eller knoppar i gutningen som ska stå mot varandra. Har ingen -05 repbok här men jag kan leta fram den senare.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Det värsta var att jag försökte hitta någon slags markering men lyckades inte, men får kolla mer noga.
Har helixen på rätt sätt iaf, utan är det rörliga skivan som tappat markeringarna, vet att jag har ett sträck på den "fasta" skivan iaf men hittade inget på den rörliga, men får kolla efter ett P eller något liknande.
tacksam om du hittade repboken och ville skriva ut :)
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Det värsta var att jag försökte hitta någon slags markering men lyckades inte, men får kolla mer noga.
Har helixen på rätt sätt iaf, utan är det rörliga skivan som tappat markeringarna, vet att jag har ett sträck på den "fasta" skivan iaf men hittade inget på den rörliga, men får kolla efter ett P eller något liknande.
tacksam om du hittade repboken och ville skriva ut :)
Sökte och sökte men hittade ingen märkning alls på den rörliga skivan :( men satt ihop den ändå och kändes då inte konstigt när jag körde så då bör det väl vara okej?

Tyvärr vart ju inte mitt problem löst då maskinen har extremt svårt med backshiften tyvärr :( den hänger alldeles förlänge kvar på för hög växel att när man saktar in och drar iväg så orkar inte maskinen något, någon som har något tips?
Sekundären är ju som sagt genomgången och nya rullar och bussningen är inte glapp ev att helixen var lite sliten.

Känns väl mer som primären då? kärvande vikter?
och precis som trådskapren så klingar det till i en av variatorerna när man stannat helt.
måste få några bra tips då maskinen inte alls är lika kul att köra och nästan orkeslös :(

Har inte lyckats få tag på en avdragare till primären heller, vilket är bästa tipsen för att få lös den?