variator problem! rave 670 -93

jonny

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
skellefteå
jag har problem med att skotern är super svag på låga varav! sen när man har kommit upp i fart så blir det bra!(ca 30-40 km/h)

problemet är att variatorn slår in nästan direkt när man gasar lite! så man måste pumpa med gasen för att komma fram! sen när den väl varavar upp och vridet börjar komma så är det inga problem! och när man börjar få lite fart så är det inga problem med växlingen!

har plockat isär båda variatorerna och rengjort och smörjt. men det blev ingen skillnad! plus att jag byte rem också! så nu undrar jag var ska jag börja och sök? min spontana tanke nu är att det är nå fell på motorvariatorn!?
 

jonny

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
skellefteå
hm problemet löst!

efter min snabbt kåll av variatorerna så kommer jag fram till att det var inte bara skit eller att dom var nöta!
så jag tog tjuren vid hornen och tog upp allt igen. efter lite tänkande komm jag fram till att det var sekundärvariatorn det var på "fell inställd" (sökte på nätet och hittade hur fjädern ska stå i dom olika hålen plus hur remmen skulle vara och remen var för långt ner i sekundärvariatorn och fjäder satt galet!) plus att jag passade på att bytta utt glid klakarna! plus att jag inte smörjde variatorn när jag monterade i hop dom! :D

så nu spinner den på bra!

men det jag undrar var kan jag vända mig om en bra bestyckning utan att det kåstar för mycke! kör mest i skellefteå med omnejd och i kitelfjäll! så jag skulle behöva en annan bestyckning i fjällen i här nere vid kusten går den ok men jag tror att det skulle göra gott med en bestykning plus ufo brickor ev vid kusten också!

1: nåns som har erfarenhet av ufo brickorna? har bara läst på tords sida!
är det märk bar förändring eller?

2: och var kring skellefteå kan jag få hjälp med bestyckningen!

3: en fråga till också: jag tycker den gör skid lyft lite lätt! så jag undrar hur man enklast ställer om esay ride boggien så att man får mer skid tryck under gaspå drag
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Är det en orginal-maskin så borde det gå ganska bra att följa tabellerna ang. bestyckningen. Finns på Granngården (Lantmanna), annars går det alltid prata med Motormecano (bägge Skellefteå...).