Variator problem Lynx Enduro

rIdDoCk

Aktiv medlem
16 mar 2011
63
0
6
Hej!

Jag bytte rem då den gamla såg ut som en ryamatta :eek:hwell:
Samtidigt passa jag på att tvätta skivorna med thinner. Remmen som jag monterade var en gates extreme och ska enligt deras hemsida passa min skoter... :wondering:

Nu till problemet, för det första så verkar det som att remmen slirar?!

När man ska åka iväg så börjar den inte dra förens vid 4-5000rpm och när det greppar tag så drar skotern iväg uta helvete! När den gör ett sånt ryck så dör motorn efter några meter
När jag sedan ska starta skotern igen så åker den framåt när man drar i snöret... och jag måste då dra den bakåt förhand några meter innan det går att starta den igen.

Det konstiga är att ibland så är den som "vanligt" och drar iväg mjukt och fint vid 3000rpm, men sedan blir det ett sånt ryck igen och motorn dör

Någon som har en aning om vad som hänt? Har jag fått fel/för lång rem eller har nått hänt med variatorn?

Gates remmen verkar enligt mina ögon ha samma längd som den gamla orginal remmen, dock var den någon millimeter bredare eftersom den gamla var ihoptryckt...


Skoter:Lynx enduro 600 sdi
 

rIdDoCk

Aktiv medlem
16 mar 2011
63
0
6
den nya Gates remmen heter: "Gates extreme 43x4320"
den gamla remmen heter: BRP 417300197

Tack på förhand :)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Du har rätt rem iallafall! Eller den ersätter BRPs 377a, den är lite bred men de ska inte bero.. men längden osv stämmer.. hmhmhm nu måste vi fundera

Hur långt ner ligger remmen i sekundären?
 

rIdDoCk

Aktiv medlem
16 mar 2011
63
0
6
Jag satt tillbaka den gamla remmen och nu funkar allt som vanligt igen :weird:
Det är nog som du säger IamFredrik, den nya remmen är för bred.

Och om man jämför brp vs gate så är gatesremmen väldigt mycket hårdare, den var betydligt svårare att kränga av/på jämfört med brp remmen... Om det också kan vara en av orsakerna till att den slirar?

Hur som helt så har jag nu beställt en ny brp rem, gates remmen får nog agera som julgranspynt nästa jul... :blink:

Tack för hjälpen :)
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Släng iväg den på posten till mig så skickar jag en smörgåstårta med vändade post =)