Variator problem Indy 500

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Hej, jag har problem med min Indy 500. Den slår till vid 4500varv, det går inte att smyga iväg hur än man försöker. Sen så har den dålig ork, när det börjar gå tungt så tappar den varv. Jag tror att det är nått med variatorerna. (sitter en blå fjäder i primären).
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Variator problem!

att tillslagsvarven är på 4500rpm kan ju fort vara en bytt primär fjäder bara, om nu inte den blåa är original.

rengör variatorerna alt byt slitage delar skulle jag ha gjort till att börja med då & även kolla kolv/ringarna om dom börjar vara slut.


Har samma problem på min rev erik ;) tillslagsvarv på 4500! behövs ju en lektion för att kunna smyga fram!


/ Kalle
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Sv: Variator problem!

Okey, jag ska testa att byta slitagedelarna. Jag är helt säker på att kolvringarna inte är problemet för när det går lätt tex på en sjö så har den inga problem att orka.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Variator problem!

Okey, jag ska testa att byta slitagedelarna. Jag är helt säker på att kolvringarna inte är problemet för när det går lätt tex på en sjö så har den inga problem att orka.

Slö i djupsnön har heller inte alltid varit så jämt? I så fall skulle ju en nerdrevning vara lösning på problemet. Annars skulle jag kika till variatorerna
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Sv: Variator problem!

VARIATORERNA som felar.... Spänn sekundären så är problemet som bort blåst!
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Sv: Variator problem!

Spänna sekundären var det första jag tänkte göra :D
Sak sekundären dras fast med ett visst moment?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Sv: Variator problem!

Den blå fjädern är en ganska hård fjäder. Tror det brukar sitta guld eller röd/vit org. på 500 motorerna beroende på årsmod.

Som det skrivits tidigare så kolla även sekundären ev. byt glidklackarna om dom börjar se nötta ut. I sekundären borde det sitta guld eller svart fjäder org. Kan ju även vara så att sekundärfjädern börjat bli lite matt.

Kollat viktpinnarna på primären föresten? Om bussningar i vikter samt pinnarna börjar bli slitna kan den växla lite knepigt.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Sv: Variator problem!

På min 500 års 92 sitter de blå fjäder i primären, den tar också vid 4500.
En polares XLT har också den blå fjäder och tar vid 4500.
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Erik jag har då 2,6-3kg på min sek bult, det står då så på bengans hemsida, jag tror då inte polaris bult behövs dras nå hårdare det är ju ändå bara som en stopp så den inte glider av axel´n
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag tog lös sekundären och såg att den var j*vligt sliten så jag köpte en begagnad som jag ska montera och testa i helgen :D
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Problemet är fortfarande inte löst :/ vad ska jag göra härnäst? kan det vara så att vikterna är för tunga så att den inte riktigt orkar? problemet att den tappar varv är fortfarande kvar