variator problem enduro

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag körde fast i ett surhål idag och så när vi hade dragit upp den så när jag gasade för att komma upp den sista biten så hände det nåt i primärvariatorn. den rycker och går fram på tomgången. om jag tittar i ett av hålen på variatorn så är det som att ett är nån metallbricka eller nå liknande.


bild på det hål som det är nå fel på:








bild på hur det ser ut i dom andra hålen på variatorn:





så nu undrar jag vad som kan ha hänt och om man kan ta isär variatorn på plats eller om den måste lös??
skotern är en enduro 583 97:a

 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Bara å dra lös variatorbulten så ska du kunna dra av yttre delen av variatorn. Sen när du har den på arbetsbänken, så håll koll på dom fjäderbelastade glidbussningarna när du tar ut innerdelen med vikterna ur ytterskivan...
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Har inga idéer om vad som kan ha hänt, plocka isär å kolla är nog de som gäller... Gjort på en halvtimme utan problem om du vill, å du måste troligen lös me de ändå för å få ut "skiten"...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det är ingen som vet vad det är för gäng i variatorn. för vi måste ta lös hela variatorn.
man fick inte plats att dela den på plats så vi måste hälla i olja och skruva i en bult så att hela variatorn kommer lös.

den ska ju vara större än den som håller fast variatorn, typ m14 fast mycke finare gäng.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
OK, hade för mej att de skulle gå bra på g-type, men men...
Finns speciella avdragare, fråga åf om lite snällt om han har en du kan få låna, de brukar inte va omöjligt om man bjuder på några bullar till fikat...
Vet inte vad du har för gängor, men på min rotax 800 så är de M14 x 1,5 alltså fingängat.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Du kan ju ta din vaiatorbult och sätta gängtejp på den och hälla olja i hålet ovh sätta in bulten, då ska den lossna
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
men bulten måste ju sitta i variatorn??. inte funkar det väl med den bulten som satt där? annars pressas ju inte variatorn bort.

men tack för svaren. får väl försöka lite mer ikväll
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
men bulten måste ju sitta i variatorn??. inte funkar det väl med den bulten som satt där? annars pressas ju inte variatorn bort.

men tack för svaren. får väl försöka lite mer ikväll
Ja med samma bult!
Alltså sätt gångtejp på bulten(gängan) ordentligt. så att det blir tätt
och häll i olja/vatten eller vad du nu har. och skruva in bulten då lossnar den.

det här går lättast om du välter skotern på sidan.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag köpte en avdragare idag som dom använder på traktorcity i öjebyn men variatorn rör sig ändå inte. kan det vara att jag har en för klen mutterdragare?
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Då axeln är konisk så brukar innerskivan sitta ganska bra...
Om du vill kan du knacka lite försiktigt på avdragren, de tipset fick jag när min skulle lös. Är du livrädd för att knacka lite lätt så får du väl leta fram nåt lagom långt dragskaft eller förlängningsrör å hoppas att du är starkare än mutterpuffran och att de går då...
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Är du livrädd för att knacka lite lätt
HAHA... stämmer inte!, han VÅLDAR lös den som han brukar göra... xD

Inte för att vara dum med han, men han gör de...

Men om du it får upp den så ta då ett spärr skaft och ett långt rör...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Då axeln är konisk så brukar innerskivan sitta ganska bra...
Om du vill kan du knacka lite försiktigt på avdragren, de tipset fick jag när min skulle lös. Är du livrädd för att knacka lite lätt så får du väl leta fram nåt lagom långt dragskaft eller förlängningsrör å hoppas att du är starkare än mutterpuffran och att de går då...

då man ska knacka lite på avdragaren, ska man då ta mutterknackaren och dra fast den ordentligt först och sen knacka lite försiktigt?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
hade du kört på det tricket som jag beskrev så hade den varit lös nu..
man skall absolut inte hålla på och knacka