Variator-problem, enduro!

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Helt plötsligt så började den gå jävligt dåligt på låga varv, eller inte direkt dåligt... men den var slö som satan och tillslagsvarvet låg på ca 2000-2500, normalt brukar det ligga på iaf 4000.

Kollade runt variatorerna lite och märkte att primären(den delen som är mot buken) inte går "ut" helt, utan den fastnar ungefär 1cm inåt mot remmen och antar att det är därför den greppar remmen mycket tidigare än den ska göra och därför blir så seg från start? Den greppar remmen DIREKT när jag bara nuddar gasen lite, inte normalt enligt mig iaf.

Den går hur fint som helst på högre varv, det är bara just i starten den är seg.

Måste väl vara det med primären eller är jag helt ute och cyklar? Då undrar jag om det går att smörja/fetta något utan att ta lös primären? eller kan det ha gått av nån fjäder? man borde väl märka när klackarna börjar ta slut, det här hände ju bara på 1sek så började den gå dåligt. :)

Annars blir det väl att ta lös primären imorgon och kolla igenom den, något speciellt man ska kolla efter som kan orsaka att den inte går tillbaka hela vägen?

Aja, fan vad mycket text det blev :D Hoppas någon har några vettiga svar! :p
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
ja, kan vara fjädern till tillslagsvarven som gått av eller så har den lossnat.. Den lossna en gång för mej och då var de ungefär som du beskriver strax före den lossna helt..

Var en bussning som hade lossnat och hade lagt sig på "sida" så den blockade tryckfjädern typ. :D