Variator Phazer -89

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har upptäckt att primärvariatorn på min Phazer -89 är i behov av renovering.
Var på YamahaCenter idag och fick den "trevliga" överraskningen att t.ex. rullarna kostar 271:-/st, vikterna en bit över 300:-/st osv.
Slutsumman hamnar nog uppåt 2500:- för mig.
Ingen som vet om det går få tag i piratdelar till dessa variatorer?

Jag tänkte även kolla möjligheterna att byta variatorn mot en annan.
Har Phazern samma mått på vevaxeltappen som t.ex. Indy 500?
Rymmer man en P-85:a alt. Comet 108 C eller EXP i en Phazer?
Hur blir det med sidoförskjutningen mot sekundären?

Kanske nån som har nåt annat tips?
Tacksam för all hjälp!
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Variator

Tjena! monterade en EXP på min SRV årsmodel 88 men om en p85a passar vet jag ej så
lycka till.

GO JUL
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Okej.
Fast jag tror det är mindre ont om plats i SRV'n än i en Phazer?
Men orginalvariatorn är ju inte ovanligt platt så det borde väl rymmas...

Ingen som testat nån annan variator än orginal i en Phazer?
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
ja har iofs en 540 motor i min, men jah har en powerblock i min, den är ju förståss inte särskilt stor, dock så är jag inget fan av dessa variatorer, är lite känsliga när dom blir varma om man säger så....man kan få lite plastskrot i mototrummet efter man dragit en timmerkälke.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
ockelbo8000 skrev:
ja har iofs en 540 motor i min, men jah har en powerblock i min, den är ju förståss inte särskilt stor, dock så är jag inget fan av dessa variatorer, är lite känsliga när dom blir varma om man säger så....man kan få lite plastskrot i mototrummet efter man dragit en timmerkälke.
Jo har också haft en 540 med Powerbloc (i en Excel V)...ingen höjdare tycker jag, vikterna har som en tendens att smälta :)
Men har ev. fått tag i en beg. orginalvariator nu, ska bara kika vilket skick den är i.

Men det skulle ändå vara roligt å veta om det passar med t.ex. en P-85 och isåf. vilken maskin man ska se till att den kommer från? (Stora eller lilla konan har vi väl även där?).

God Jul!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jo hittar man bara nån så...
Det är därför jag funderar om en P-85:a skulle gå dit, dräller ju av såna på beg-marknaden!
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
Comet blir bra

på min phazer hade jag samma dilemma... jag köpte en begagnad comet 102 C å den fungerade utmärkt... men jag hade inte justerat in mellanrummet på skivorna så att det blev sånt kraftigt ryck när man startade...

En powerblock variator är bara anpassad till för skotrar upp till 40hk...
har en sån i garaget hemma som är helt slut på efter mycket få timmar... sitter desutom på
en 91:as exiter 2:a.. dessutom blir variator linjeringen åt pipan...
Nä powerblocken är riktigt hemsk. varvar som en vässad sachs motor med lustgas...
nåja, snabbast upp till 30km/h iallafall
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ok.

Har beställt efter en beg. orginalvariator idag iaf, skulle vara i normalt bruksskick.

Tackar för tipsen! Om nån testat med en P-85 på en Phazer så får ni gärna skriva in här.