Variator på X-rs 600 07

skona

Aktiv medlem
20 okt 2010
50
0
1
Umeå
Hej, har hört att man ska kunna ställa inslagsvarven på variatorn på X-rs 600 -07 genom att bara ta en skruvmejsel och skruva på en skruv någonstans på primärvariatorn.

Någon som vet vars denna skruv sitter?

Ska tydligen vara 6 lägen man ska kunna välja mellan:S
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det stämmer inte, man kan inte ändra inslagsvarvet genom att ändra dessa "skruvar".

Bultarna går igenom ramperna och ändrar läget på rampen. Det finns som sagt läge 1-6, original är dom inställd på läge 3.

Med dessa ändrar man TOPPVARVET! Din skoter ska varva 8200-8300 på mätaren.

Om din skoter varvar tex 8000 på mätaren ska du ändra läge på dessa till en siffra högre, vi säger att den är på läge 3 nu, då ska du ändra till 4 PÅ ALLA TRE BULTSKALLAR!

Man höjer inslagsvarvet med hjälp av en ny Primärvariatorfjäder med HÖGRE starttryck!
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
Men på sekundären sitter det ju också en justerbar bricka med nummer 1-6 tror jag. Man kan ju höja och sänka remmen där om jag inte minns fel. Blir det inte olika tillslagsvarv då?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Nej de blir det inte, tillslagsvarv ändrar man som IamFredrik skriver. Du justerar enbart remhöjden och remmen skall vara 1-2mm ovanför kanten på skivorna och om du har en rem med kylflänsar skall dessa vara ovanför skivorna.
Går ju att modda tillslagsvarvet utan att byta fjäder om man gör startgropar i primären men det rekommenderar jag inte om man inte vet precis vad man håller på med...