variator lynx 583

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
hej jag undrar om det krävs nå specialverktyg för att ta isär sekundärvariatorn på en enduro 583-97, för jag tycker att den växlar bara upp då man kör utanför leden om man håller jämn gas. tillslut orkar den nästan inge, men om man pump gasat så går den mycket bättre. visst är det fjädern i sekundären som är dålig då??
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
OJ DÅ ORKAR DEN INTE, NO MAAAAAAAAAAT MIN! [ame]http://www.youtube.com/watch?v=4Mfgu-uyhqY&feature=related[/ame] vet du om man let lite på utube så hitt man lite saker... kolla här hur man gör!!!! såg it så svårt ut om man hade en sån grej...
eller så lämnar du in den till Traktor City eller någerst, för annars... äh ja ska it säg nå:p xD
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Skruva bort variatorn, sitter med m8-bult 13mm skalle. Sätt variatorn i skruvstäd, vrid lite på rörliga skivan och tryck ner helixen, antingen med hjälp av en polare eller en variatorkomprimerare. Ta bort låsringen, lyft av helixen, kolla i vilka hål fjädern sitter. Du kan prova att spänna den först. Blir det inte bra, köp ett variatorkit från USA. Mest för pengarna.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Skruva bort variatorn, sitter med m8-bult 13mm skalle. Sätt variatorn i skruvstäd, vrid lite på rörliga skivan och tryck ner helixen, antingen med hjälp av en polare eller en variatorkomprimerare. Ta bort låsringen, lyft av helixen, kolla i vilka hål fjädern sitter. Du kan prova att spänna den först. Blir det inte bra, köp ett variatorkit från USA. Mest för pengarna.


jag får inte lös helixen. är det bara att den kärvar eller vad kan det vara. har försökt pressa in helixen men den är stum.