Variator kitt

Sikko

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Hofors Se
Är det någon som kan råda mig vad jag ska ha för vikter fjädrar mm. det gäller en zrt 600 -97. Vart kan man köpa billiga sånna prylar? just nu känns skotern väldigt slö på låga varv. min mail är sikko@spray.se maila om du har det jag söker.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Nov-03 kl 04:56 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 24-Nov-03 kl 11:37 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 24-Nov-03 kl 11:36 PM (CET)]Jag fick ett bra tips förra säsongen (av hasse gashäng) att sätta i en orange fjäder i primären, och det gorde jag och det blev en helt ny maskin.
Den köpte jag hos bengans motor för en 350kr nån ting tror jag.
Den höjde inslagsvarvet ungefär 900 varv, och jag lovar att det är det som behövs.
Inget mer bröl och den svarar direct.

Tack Hasse gashäng!

Ps. köp en avdragare samtidigt om du inte har en...
 

micke n

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
sätt i en hårdare fjäder/spänn fjädern i sekundären oxå, den blir mycke rappare och starkare.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Nov-03 kl 12:14 PM (CET)]Hmm....ZRT brukar vara allt annat än slö nåt måste ha hänt.Original sitter det Yellow/Green(primär) i -97:an
Ca: 5100 rpm i tillslag,tripplar mår bra av att ha högt inkopplings varv.Men Zrt har nästan i mesta laget.

Mvh: Bola.......
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Man kan säga att den röda fjädern är en gubbtouringfjäder. Många bytte till den för att få ett lägre och mjukare tillslag, det blev perfekt när man skulle dra pulka eller liknande.

Men vill man ha bättre "klipp" så är det en orange fjäder som gäller.
 

Sikko

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Hofors Se
ska prova stoppa i en orange fjäder när jag satt ihop kjedjehuset mm. Vissa vet inte hur skotrar ska fungera. vad ska man med kusarna till om dom aldrig får rastas. ett tillslag ska sitta i körstilen och vara förutbestämt samt distinkt. får väl sätta bungy jump lina på pulkan då...
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Nov-03 kl 10:39 PM (CET)]Jag vet inte om min varvräknare visar helt galet men med min gul/gröna fjäder så hadde jag ett tillslagsvarv på 4100 rpm och med den orage 4900-5000 rpm.
På måndag ska jag åka till mora och bromsa min så jag ska kolla om det går att kolla varvräknaren om den stämmer.
Jag återkommer med bromsresultatet, så får vi se om det finns några ponnysar kvar efter 850 mil.
Den nya variator är bestyckad med röd fjäder och vikter med startgropar har ett tillslag på 4500 rpm, ska nog gå upp lite till i inslaget så blir det bra.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Nu har vi facit i hand, och det blev ingen större överaskning.
111,7 hp vid 8650 rpm, så nåra ponnysar är på grönbete efter 850 mil...
Varvräknaren stämmde sånär som på 50 rpm.