Har lite svår att fatta detta.....En variator har ju bakvänd utväxling ! :S vid låg utväxling driver ett stort hjul ett litet hjul och vid hög tvärt om. Men variatorn börjar ju med hög eftersom primären är liten då och sekundären stor. förklara !
Nej. På en cykel är det när du har lägsta växeln i, litet drev fram och stort bak. Det innebär att för att få runt bakhjulet ett varv måste man trampa mer än ett varv och tvärt om på hög växel. Om det skulle vara som du beskriver så skulle det innebära att bakdrevet driver framdrevet. Så precis som Grop skrev förut så förstod du variatorerna rätt men tänker helt tvärtomfel när det gäller utväxlingenAlltså min uppfattning: vid ca 4000 rpm när variatorn kopplas in är primären mindre (sett från remmens storlek då) och sekundären större=hög utväxling. och när man närmar sig ca 7/8000 är primären stor och sekundären liten=låg utväxling. Men cykeln däremot,1an stort kugghjul driver litet (låg). och på 10an så driver ett litet kugghjul ett stort ( hög). Så då är det ju alltså tvärtom
Alldeles riktigt.men inte verkar du dum som frågar? Det är väl lite av det grundläggande syftet med ett forum, att kunna dela med sig fakta och kunskap.tack för svaren,nu fattar jag Ha tänkt bakvänt x) som någon här på forumet sa, "bättre att fråga och värka dum,än att inte fråga och förbli dum"