Variator har "glidit" från märkningen. Tra7

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Haft lös primären och renoverat den. Idag så kolla jag till den för jag inbilla mig det var lite vibrationer. Ser då att variatorns halvor glidit efter ett kvarts varv. Drog bulten 115Nm så hur kunde det hända?

Hitta 115Nm i den Dynamo Joe video på youtube.com

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
när du dragit åt bulten första gången så behöver du köra en bit för att sedan stanna och efterdra den, annars blir det så här

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Tack för det. Rengjorde allt när jag hade den på bänken, så måste va att jag inte efterdrog den efter jag kört en bit.

Mvh Patrik

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Tack för det. Rengjorde allt när jag hade den på bänken, så måste va att jag inte efterdrog den efter jag kört en bit.

Mvh Patrik
Du rengjorde väl konan som står ut från motorn , vevaxeln alltså med typ bromsrengöring, och likaså hålet i variatorn där den ska gå in, minsta lilla smuts och det kan börja slira.

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Man ska göra precis som ni skriver, men jag har ALDRIG set en TRA 7 som har vridit sig! Har haft lös primären på mina maskiner sen i fjol säkert 100 gånger! Jag använder en mutter dragare och det kan vara så att den slår fast och i hop den bättre än om man monterar den för hand med verktyg.

När man ska ta lös primären första gången sitter den ganska bra. Värme från en gasol pistol nån minut krävs i 7 av 10 fall. Sedan går det lättare. Efter en si så sär 100 mil i snö så börjar det att rosta på variator konan igen och det kan krävas värme igen.

Var även noga med att kolla att avdragaren får nog med gäng i ingrepp. Det skiljer sig nämligen på djupet i vevaxlarna(förmodligen olika tillverkare av vevaxlarna) mellan olika modeller av 800 e-tec.
Om avdargaren sticker ut mer än 15-20mm bör man korta avdragaren 5-10mm. Org funkar perfekt på -11 gade men -12 free är minst 10mm grundare i vevaxeln!

Christian

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Man ska göra precis som ni skriver, men jag har ALDRIG set en TRA 7 som har vridit sig! Har haft lös primären på mina maskiner sen i fjol säkert 100 gånger! Jag använder en mutter dragare och det kan vara så att den slår fast och i hop den bättre än om man monterar den för hand med verktyg.

När man ska ta lös primären första gången sitter den ganska bra. Värme från en gasol pistol nån minut krävs i 7 av 10 fall. Sedan går det lättare. Efter en si så sär 100 mil i snö så börjar det att rosta på variator konan igen och det kan krävas värme igen.

Var även noga med att kolla att avdragaren får nog med gäng i ingrepp. Det skiljer sig nämligen på djupet i vevaxlarna(förmodligen olika tillverkare av vevaxlarna) mellan olika modeller av 800 e-tec.
Om avdargaren sticker ut mer än 15-20mm bör man korta avdragaren 5-10mm. Org funkar perfekt på -11 gade men -12 free är minst 10mm grundare i vevaxeln!

Christian
Absolut tar den ihop bättre om man använder mutterdragare,
men undrar hur bra för lagren och vevaxeln det är i längden?

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Hmm, glidklackar är helt mos efter 6mil. Lika så en del brickor vid rullarna. Beror de på vridningen?

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Absolut tar den ihop bättre om man använder mutterdragare,
men undrar hur bra för lagren och vevaxeln det är i längden?
Det är ingen fara, dock i vissa fall när man ska ta lös variatorn och man ser folk som bara står och nöter och nöter på fulla spätt utan att den lossnar. Då är det fullt möjligt att man vrider vevaxeln. Hälla lite vatten i hålet innan man gängar in avdragaren gör underverk.

Enklaste och bästa sättet att dra fast en TRA 7 är att köpa en momenthylsa med rätt moment och sen bara köra tills hylsan slår ifrån.

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
Enklaste och bästa sättet att dra fast en TRA 7 är att köpa en momenthylsa med rätt moment och sen bara köra tills hylsan slår ifrån.
det funkar ju precis som en momentnyckel så om man har en momentnyckel så finns det ju ingen anledning att köpa en momenthylsa, det som gör att man måste efter dra som är för att dom måste få tid att sätta sig på den yttre konan annars så snurrar den.

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Hitta de som måste vara felet. När man inte vet hur det ska vara när det är trasigt ska man inte skruva.. den inre bussningen är typ "borta" som de verka. Dom gamla glidklackarna var rätt så nött men dom var nött med den dåliga bussningen. När jag satt in nya glidklackar blev det för tajt när det bröt, därför dom ser ut som dom gör.

Ja hoppas ni fattar.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Lånar tråden lite

Idag när jag monterade variatorn på min xp så vred sig innre skivan när jag drog åt variatorbulten, har bytt bussningar i yttre skivan så variatorn har varit isär. Måste man hålla emot innre skivan också? Den vred sig ett kvartsvarv.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Lånar tråden lite

Idag när jag monterade variatorn på min xp så vred sig innre skivan när jag drog åt variatorbulten, har bytt bussningar i yttre skivan så variatorn har varit isär. Måste man hålla emot innre skivan också? Den vred sig ett kvartsvarv.
Jag brukar bara slå med handflatan mot variatorn när den sitter på konan så den kilar lite grann iaf, och sen hålla emot med handen på innerskivan och dra så mycket det går.
Sen ta mothållningsverktyget, har funkat för mig iaf.