Variator fråga

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Oftast inte, men det beror på vad det är för variator osv. Om det är en "normal" variator (Comet 102, 108, Polaris P85, en del av Arctics egna t ex) så kan man byta fjäder med variatorn på plats om det är tillräckligt fritt utrymme omkring den.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 30-Jan-04 kl 02:37 PM (CET)]Tips: Sätt ett par KRAFTIGA buntband(alt ståltråd)innan du tar bort locket,så att fjädern inte kan gå isär.
var försiktig när du klipper upp banden,har du tillgång till ett skruvstycke kan du komprimera fjädern där.
Både när du klipper upp och ska sätta tillbaks den(nya band).
Har funkat för mig varje gång.;)
Mvh: Bola.....
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett annat sätt är att först lossa två av skruvarna till locket (mitt emot varandra), skruva i lagom långa gängstänger där och dra fast med muttrar (det brukar vara UNC-gänga, oftast 1/4"). Ta bort alla övriga skruvar och gänga sedan av bägge muttrarna allteftersom tills fjädern är avlastad.
Det känns säkrare än buntband, och till skillnad från pelarborrmaskin eller skruvstycke så funkar det även med variatorn på plats.

För att slippa att skivorna åker ihop när man ska sätta ihop variatorn kan man ta papprullen från en rulle förpackningstejp, skära upp den på ett ställe och lägga den mellan skivorna.

Gängorna till skruvarna för locket brukar vara ett sorgligt kapitel. Oftast är skruvhålen helt obearbetade från fabrik och man använder s k gängpressande skruvar. Sen man har skruvat i och ur dem några gånger är det inte mycket gängor kvar. Smörj skruvarna när du ska skruva ihop, och dra åt med momentnyckel till rätt moment.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 01-Feb-04 kl 04:44 PM (CET)]Ursäkta men det var ju inte det han frågade!
Det var ju om fjädern skulle gå att ta bort utan att ta i sidan på baljan,för att slippa ta bort variatorn.
Sen det där med buntbanden har funkat på alla mina skotrar ``Polaris almond´´ är ju inte en mjuk fjäder precis,ta och testa kraftiga b-band jag tror dom är ca:7mm breda.Du är väl elektriker? så du vet hur hårt dom sitter.;) Hmm de skulle vara svar på ditt första svar om det var fritt,men är det inte fritt så funkar det jag skrivit till 100% :+

Mvh: Bola........