Variator fråga

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Tjena! Har en arctic cat hardcore som det sitter ställbara vikter på, rullarna ligger mot viktarmarna när variatorn står still och jag undrar om man måste göra något åt detta tex shimsa korset eller slipa vikterna vid stoppet så dom viker sig mera?
mvh Alex
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De är i sin ordning att de tar i, du shimsar korset enbart för att få skivorna så när remmen som möjligt om du vill ha så smoode igångsättning som möjligt. De är stor skillnade på hugget i start mellan 1mm rem/skiva spel vs 0,5mm.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
De är i sin ordning att de tar i, du shimsar korset enbart för att få skivorna så när remmen som möjligt om du vill ha så smoode igångsättning som möjligt. De är stor skillnade på hugget i start mellan 1mm rem/skiva spel vs 0,5mm.
Okej, blev fundersam nämligen för tror inte korset tog i vikterna med orginal viktarmar och ser ut som dom andra vikterna har lite annorlunda utformat stopp så dom blir mindre in vikta.
 

Attachments

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Team variatorn är ju lite säregen, fast den ser ut som en vanlig variator alltid har gjort :)
Lite dålig koll själv faktiskt, maila KN racing så får du garanterat ett bra svar
 
Reactions: Alex.Je

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Om vikterna är modellanpassade för den variatorn så ska de va rätt även om de tar i rullarna.Jag har aldrig hört om att man måste slipa vikterna av den anl ivf. De ställbara vikterna kan ha fetare bågform just där i början så de tar i hur man än gör. Har den axiellt spell mellan rem och skivor så är de inga problem vad jag kan komma på.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Om vikterna är modellanpassade för den variatorn så ska de va rätt även om de tar i rullarna.Jag har aldrig hört om att man måste slipa vikterna av den anl ivf. De ställbara vikterna kan ha fetare bågform just där i början så de tar i hur man än gör. Har den axiellt spell mellan rem och skivor så är de inga problem vad jag kan komma på.
Jajamän, ska kolla så remmen går fri och isåfall kör ja som den är 👍🏼 tack för hjälpen!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Spelar ju ingen roll alls om vikten ligger emot rullen eller inte, så länge du har rätt spel mellan remmen och skivorna som nämts ovan. Vikten kommer ändå att slungas ut så den ligger emot rullen när motorn är igång.