variator fjäder

jobban6

Välkänd medlem
23 okt 2010
128
0
6
Piteå
hej, jag har nyss köpt en ny skoter, en polaris rmk 500 -01 och den har höga inslagsvarv på variatorn, eftersom att variator fjädern är vit undrar jag om det är orginal, och om en hårdare fjäder gör någon skada/slitage på variatorn?
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Vad ligger du på för varv nu då?? 500or tenderar ju att ha lite högre varv pga av klenare motorstyrka.

PRING-CLUTCH(ALMOND/ROUND) heter original fjädern
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
almond fjädern är i princip (mandel färgad) vit till färgen kan man säga, så det är nog original. vad har du för inslagsvarv?
almond 140-330, mest troligt är det original fjädern.
 

jobban6

Välkänd medlem
23 okt 2010
128
0
6
Piteå
jag tror den ligger på kanske 4,5-5 tusen varv innan den biter i och då går den iväg med ett ryck, ingen mjuk start. kan dock säga att remmen är väldigt sliten och vi ska byta den, men om inte det funkar så behöver jag hjälp
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
jag tror den ligger på kanske 4,5-5 tusen varv innan den biter i och då går den iväg med ett ryck, ingen mjuk start. kan dock säga att remmen är väldigt sliten och vi ska byta den, men om inte det funkar så behöver jag hjälp
ja inte är inslagsvarvet nåt onormalt för en 500cc motor så det behöver du inte oroa dig för. en sliten rem är ju som sagt smalare= större avstånd mellan rem och primärskivorna= hårdare inslag till en viss del. Det kan var mer grejjor som spelar in, nånting kärvar, glidklackarna kan va glapp, sen har du en bussning i variator locket och på innerskivan som blir glapp med tiden. Även bussningarna i vikterna nöts, dom skall ej glappa i sidled samt rullarna som vikterna går på slits oxå, kärvar det där är repsats som gäller. skulle jag vara du så skulle ja köpt en repsats till p85:an! det är väl investerade pengar. Varannan vinter bör man enligt mig renovera hela variatorn om man ska full prestanda! sen har du ju även sekundären, även den behöver mkt kärlek men det var ju ett annat kapitel.
vad sitter det för vikter i den? det är väl inga startgropar i dom? hur långt har maskin gått?
 

jobban6

Välkänd medlem
23 okt 2010
128
0
6
Piteå
jag ska kolla upp vikterna i skotern och om det är stargropar i dom, men vi har funderat på att köpa en repsats. skotern har gått 827 mil. men jag ska prova bytta rem om det inte blir bättre då så får jag byta alla slitage delar i variatorn