Variator + förgasare, Ski-Doo, 600, HO, -05

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Hej folkens.
jag behöver en liten Quick-Fix (läs hjälp) så här innan påsk.
Jag köpte en Ski-Doo 600 HO 2005
Den verkar varit modifierad som det verkar.
Den har bl.a. V-Force 3 Reedventiler och nya kolvar som är bytta.
Troligen har det även suttit en trimpipa men nu original då den nu varvar max 6000 rpm / 50km/h på isen med lite snö (2 dm)
Ändrade då vikterna till hela 5 och då ökade varvtalet till cirka 6500 rpm där omkring.
(läge 1 borde väl vara mer än nog?)

tänkbara orsaker.
(Rätta mig om detta folkens)

1: Felaktigt lågfartsmunstycke?
2: Primärvariatorns fjäder slut
3: Vikterna i primärvariatorn slut och rullar dito.
4: Sekundären?

Vad ska ska jag sätta tänderna i direkt så att sonen får en lite roligare körupplevelse och
varför varvar skotern inte mer? Den borde varva cirka 8000 rpm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Går motorn stabilt och fint på tomgång?
Hur hög tomg är det?
Hur högt tillslagsvarv har den, dvs när slår primärvariatorn ihop?
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Går motorn stabilt och fint på tomgång?
Hur hög tomg är det?
Hur högt tillslagsvarv har den, dvs när slår primärvariatorn ihop?
går stabilt, möjligen lite ojämnt men det kan bero på stiften.
Gäller efter att den blivit varm.
tomgången är justerad till cirka 1000 rpm och tillslaget är numera efter min ändring
till 4100 rpm från 3700 rpm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok....
Tomgången är för låg ställ upp den till 1700-2000 varv för då håller variatorn bättre och den svarar snabbare bfrån tomg samt stiften håller längre. Ju högre tomg desto mindre skallrar motorn = variatorn vibrerar inte sönder i sina rörilga delar.
Tillslaget låter rätt fädern är inte av hör jag.
Men kolla igenom sekundären också så inte rullarna gått sönder.
Om nu variatorerna är ok så låter de som raveportarna inte lyfter de sitter fast i stängt läge. De kan bero på oljekladd runt raveportarna och eller igensatta hål som går in till gummibälgen.De kan även va hål i gummibälgar mm.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Ok....
Tomgången är för låg ställ upp den till 1700-2000 varv för då håller variatorn bättre och den svarar snabbare bfrån tomg samt stiften håller längre. Ju högre tomg desto mindre skallrar motorn = variatorn vibrerar inte sönder i sina rörilga delar.
Tillslaget låter rätt fädern är inte av hör jag.
Men kolla igenom sekundären också så inte rullarna gått sönder.
Om nu variatorerna är ok så låter de som raveportarna inte lyfter de sitter fast i stängt läge. De kan bero på oljekladd runt raveportarna och eller igensatta hål som går in till gummibälgen.De kan även va hål i gummibälgar mm.

Ok, ska fixa tomgången, relativt enkel åtgärd.
ska kolla rullarna på sekundären men vet inte om dessa hinner bytas nu.
(vad kan ett byte ta?)
Det sitter i två stycken V-Force Reed 3 ventiler.
De ska ju visst öppnas 133 gånger per sekund vid 8000rpm
Så visst kan den/de ha fastnat? Trots nytt.

 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jag lägger min första röst på fjäder eller rullar i sekundären. Tidsmässigt går det på en kvart om man har rätt verktyg, behöver man fundera och tillverka verktyg så kanske 2 timmar om man har lite diverse järnskrot och gängstänger att bygga av.

Andra rösten går på rave portarna
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Ok, ska fixa tomgången, relativt enkel åtgärd.
ska kolla rullarna på sekundären men vet inte om dessa hinner bytas nu.
(vad kan ett byte ta?)
Det sitter i två stycken V-Force Reed 3 ventiler.
De ska ju visst öppnas 133 gånger per sekund vid 8000rpm
Så visst kan den/de ha fastnat? Trots nytt.

Reed ventiler sitter i insuget och rave portarna sitter i avgaset
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Reed ventiler sitter i insuget och rave portarna sitter i avgaset
Just det ja, läste fel.
Denna spjäll (giljotin), lite svårt att okulärt kontrollera funktionen utan att demontera kan jag tro?
Om jag skruvar IN den röda pluggen, för att då få mer kraft vid högre rpm?
Vad kan då lämpliga varv vara? - för att hitta standardläge?
(förra ägaren har troligen snurrat på allt han kan hitta i blindo)
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag lägger min första röst på fjäder eller rullar i sekundären. Tidsmässigt går det på en kvart om man har rätt verktyg, behöver man fundera och tillverka verktyg så kanske 2 timmar om man har lite diverse järnskrot och gängstänger att bygga av.

Andra rösten går på rave portarna
Bra tips, ska kontrollera detta ikväll.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Reedventilerna är de inte om den går rel fint på tomg och upp till 6500v. Och lågfartsmunstyckena är inte igensatt eller fel dim om den går bra på tomg. De sitter utv bränseskruvar med vit plastskalle som man finjusterar lågfarten med men de sitter jävligt till, man måste ta loss luftburken för att komma åt att skruva på dem med fingrarna. Jag brukar knipsa av en kvarts del av den runda taggade plastskallen för att känna hur många varv man skruvar. De är käpprätt omöjligt att skruva dem lika båda skruvarna om man inte gör ett hack i skallarnba för man ser inte vad man gör. Men även om de inte står exakt rätt så påverkar de inte varvstoppet vid 6500v.
Ang Reedventilerna så ska man ha i åtanke att v-force 3 håller dåligt de kan börja frasa sig redan vid 50 mil. Nya V-force 3 R som är gummidämpade håller däremot stenbra ev bästa reedsen i hållbarhet och effekt.
När reedbladen tätar dåigt på en förgasarmotor brukar de gå surt och blöddrigt på tomg och låga varv men ju mer man varvar desto mindre surhet blir det, motorn kan gå nästan fullt ut med ett helt blad borta på full mutter.
På Insprutare är de lurigare att avgöra om bladen är väck för de beter sig tvärtom de kan få högre tomgång och lite rusande tomg samt effektborfal på full gas.
Vi får hoppas fjädern i sekundären är av eller och trasiga rullar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Just det ja, läste fel.
Denna spjäll (giljotin), lite svårt att okulärt kontrollera funktionen utan att demontera kan jag tro?
Om jag skruvar IN den röda pluggen, för att då få mer kraft vid högre rpm?
Vad kan då lämpliga varv vara? - för att hitta standardläge?
(förra ägaren har troligen snurrat på allt han kan hitta i blindo)
Du kan ta en snabbkoll på giljotinerna ,de är bara skruva loss svata plastkåpan över dem. Där inne har du ett membran och en fjäder. Giljotinen ska gå rel lätt att dra ut ca 15mm där de tar stopp och trycka ner den igen. Leta även hål i membranet.
Röda pluggen spänner slakar man fjädern med, ju mer du skruvar in den desto senare i varvtal öppnar giljotinerna, de ger lite mindre soppaförbrukning och någ bättre lågvarvs bottendrag. Hur de än står så har de intre med varvstoppet qatt göra. Ställ in dem på halva justermånen. När du fått årdning på motorn så den går fullt ut så prova fullt inskruvade röda pluggar och mitten samt max utskruvade och avgör själv vad du tycker är bäst register.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Du kan ta en snabbkoll på giljotinerna ,de är bara skruva loss svata plastkåpan över dem. Där inne har du ett membran och en fjäder. Giljotinen ska gå rel lätt att dra ut ca 15mm där de tar stopp och trycka ner den igen. Leta även hål i membranet.
Röda pluggen spänner slakar man fjädern med, ju mer du skruvar in den desto senare i varvtal öppnar giljotinerna, de ger lite mindre soppaförbrukning och någ bättre lågvarvs bottendrag. Hur de än står så har de intre med varvstoppet qatt göra. Ställ in dem på halva justermånen. När du fått årdning på motorn så den går fullt ut så prova fullt inskruvade röda pluggar och mitten samt max utskruvade och avgör själv vad du tycker är bäst register.
nämnas ska ju göras att förra ägaren även plockat ut matningen av 2T-olja vilket är helt förkastligt och iq-befriat.
Det ska återställas efter påsken.
Så jag ska kolla RAVE och försöka göra en grundlig undersökning i verkstaden ikväll.
Dessvärre tror jag inte jag ska kolla fjädern då jag varken har en ny fjäder eller nya rullar i så fall.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Du ser vid helixen om rullarna är trasiga. kör du utan kommer helix/variatorn gå sönder
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
nämnas ska ju göras att förra ägaren även plockat ut matningen av 2T-olja vilket är helt förkastligt och iq-befriat.
Det ska återställas efter påsken.
Så jag ska kolla RAVE och försöka göra en grundlig undersökning i verkstaden ikväll.
Dessvärre tror jag inte jag ska kolla fjädern då jag varken har en ny fjäder eller nya rullar i så fall.
Om inte förra ägaren satt dit mindre oljebehållare som förser oljepumphuset i blocket med olja via bef oljebehållare på någ vis så kör inte en meter till! Drewvet där inne på pumpaxeln driver både vattenpump och oljepump så den måste ligga i oljebad.