Variator djungel

fisen

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
skellefteå sverige
tjenare race folk!!! Undrar om någon kan förklara hur det funkar med primär fjädrar. O hur ska man veta vad man ska ha.Jag vet att det är en djungel men jag lovar att det är många som har samma problem som jag!MVH FISEN
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Det är ingen djungel, det är ganska lätt.
Desto högre inspänningstryck den har (där den sitter innan den har börjat att trycka ihop variatorn), desto högre tillslagsvarv.
Och desto högre totaltryck du har, desto högre växlingsvarv (där den "stannar" när du har max gas, tex den "stannar" på 8200v/m).
Så om din skoter varvar 8000, och du vill varva den 8500, men du vill ha ett lägre tillslagsvarv, då sätter du i en fjäder som har ett lägre inspänningstryck, men högre totaltryck.
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Man kan säga att Svårigheten är att primären bara arbetar med varv, ju högre varv desto mer sentrifugalkraft på vikten som trycker ihop skivorna. medans sekundären arbetar med vrid. altså om man får till primären men sekundären inte funkar så går det ändå inte.. Det är inte någon stor ide att fixa bara primären till exempel. En proggresiv helix är oftast att föredra som har större vinkel i början för att flacka ut mot slutet. typ 49-43 grader. detta medför att du får bra ax men att remmen inte slirar vid högre farter.

Det e väl lite grunden, sen bör man testa på flera olika inställningar på fjäderspännigen. det kan skilja ganska mycket på backskiften... nerväxlingen..

Lycka till!