Variator bult!!!

newspot

Medlem
24 jan 2010
36
0
1
Nån som är kunnig när det gäller sånt här?

Tjenare allihopa, nu är det så att jag har en ski-doo formula mx årtal vet jag inte... För typ 4 år sedan körde min bror sönder primärvariatorn så att vikten högg. Nu när vi har börjat agera och ska byta primärvariatorn så märkte vi att variatorbulten hade gått av så typ 5 cm av bulten sitter inne i axel som går in i motorn om ni fattar vad jag menar.

Och som ni kanske vet är dom ju sten hårda och går nästan inte att borra i asså bultarna. Men vi har lyckats få ett hål igenom hela bultbiten nu och för att få ut den har vi använt som insektnycklar ser dom ut som fast som stavar kan inte förklara menmen.. Och då när vi bankat in den i bulten då tog vi i som satan för att få ut bulten men då runda vi den där staven. Och vi hade snackat med en skotermekaniker och han sa att man kunde också använda 6 kantsnycklar. Och då testa vi det med fast då runda vi den med. Så dom måste ju ha hett gänglåsningsmedel på bulten för att den inte ska ralla? Vi har hett in olja där men den sitter ändå sten hårt bultbiten. Så vet ni vad man kan göra för att få ut bult biten?

Tack på förhand!
 

Xcr 700

Välkänd medlem
18 okt 2009
122
0
6
stockholm
använd en bult som är vänster gängad och försök få "gäng" så att säga och sätt 2 muttrar som låser varandra sen om ni har tur kanske ni kan dra lös den biten som gick av med handkraft?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Hade en polaris indy 650 där bulten till premiär variatorn gick av. Var inte så mycket som stak ut av den kvarvarande bulten. Vi tog och svetsa fast en mutter på tappen och spruta ditt 5.56 eller värmde minns inte riktig men efter ett jävla slit så gick den lös. Tog sedan en gängtapp och drog rent gängorna. Så pröva något sådant.
 

newspot

Medlem
24 jan 2010
36
0
1
Hade en polaris indy 650 där bulten till premiär variatorn gick av. Var inte så mycket som stak ut av den kvarvarande bulten. Vi tog och svetsa fast en mutter på tappen och spruta ditt 5.56 eller värmde minns inte riktig men efter ett jävla slit så gick den lös. Tog sedan en gängtapp och drog rent gängorna. Så pröva något sådant.

Vad hade ni för svets och vi har testat att svetsa men drog lös muttern ska vi göra ett nytt försök eller?
 

newspot

Medlem
24 jan 2010
36
0
1
använd en bult som är vänster gängad och försök få "gäng" så att säga och sätt 2 muttrar som låser varandra sen om ni har tur kanske ni kan dra lös den biten som gick av med handkraft?

Okej, men hela primär variatorn har vi fått lös så vi ska gänga i axel gängorna`? och dom där 2 muttrarna vart sätter man dom? :)