variator bestyckning?

bennye

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Hej jag har en wildcat 95a. Det satt en 6 bultad variator på den som man fick renovera varje år och nu tröttnade jag och bytte till en 9bultad variator från en zr 600 00a vilken skillnad det blev först och främst så accsar den mycke bättre och allt razzel är borta. Den går mycket tystare .Men problemet är att den ligger och växlar vid 9 tusen varv och jag har topp-effekten vid 8300.Vad gör jag lämpligast.Fjäderbyte? Tyngre vikter? eller vad? mvh Benny
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Få se nu, Arctic följer ju "Comet-standard" för fjädrar och vikter i sina variatorer.
Rätt bestyckning för samtliga Wildcat är enligt Comet's listor röd fjäder, Comet nr 207877A och vikter A18, Comet nr 215400A1. De ska väga 52,7 ± 0,75 gram.

Somliga tycks föredra gul/grön fjäder, 208228A med samma vikter. Det ger betydligt högre tillslagsvarv och "vassare" karaktär än den röda fjädern.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jag har en 93:as EFImed 9-bultare.
Detta har provats med gott resultat:
gul-grön primärfjäder och AC-vikter (ca 58 g). Hade original 53graders helix.

Biter i bättre och skotern går lugnare. Sliter mindre rem också.

Jag har även rollercam sekundärvariator vilket ger ca 200 lägre varv.
9-bultare primär går också lättare, därför har du fått högre varv. Tvärtom effekt mot rollercam sekundär mao.

Om du bara byter till gul-grön och behåller 54 grammarna som tidigare insändare föreslog kommer du att få ännu högre varv. Gul-grön har något högre sluttryck än röda.