Varför....

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
..tar det sån tid för motorn att gå ner i varv (indy 650 -89) Om jag ger den lite choke så går den ner i varv på en gång. Sen så går den som den ska på tomgången! Någon som har nån idé om vad det kan bero på?
 

Cruisers

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Förmodligen tar den tjyvluft,ta å kolla insugsgummina innan den skär i hop för dig.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Ett bra trix är att spraya startgas runtförgasarna för att se om den ändrar varvtal (högre) då tar den in tjuvluft...
 

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
Tjyvluft är det inte! Jag har kollat insugningsgummina. Har även sprayat startgas runt förgasarna & det blir ingen skillnad i varvtal!
 

elachon

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Boden Sverige
Kolla i vilket skick luftburken är.. om de e för lite motstånd i luftburken så rusar motorn ett tag innan den går ner i varv
 

snowman

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
den går lite magert.prova att feta den lite med blandskruvarna...eller så har du för litet pilot munstycke...
 

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
Luftburken är helt tom! Ska den vara det eller ska det vara något i den? Det enda som finns är skummgummit som sitter ovanpå den!


 

Hellraider

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Piteå Sverige
jag har en sks 650 -90 å den gjorde samma sak som din...men så bytte jag kolvar och så...sen dess har den inte gjort det nå mer!!! =) men jag vet inte det var kolvarnas fel !!!
 

elachon

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Boden Sverige
Hmm nja ja vet int om Luftburken skall vara tom eller inte?

den kanske ska vara de! isånafall kolla så att skumgummit uppe på är i bra skick! (kör du utan de kan den väldigt lätt skära
Hör med din lokala återförsäljare om det ska vara nåt i luftburken!

Ski-Doo Blows you away
 

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
Jag hittade felet! Det är packboxen på variatorsidan som inte är tät. Nu till nästa fråga. Är den svår att byta? Måste man klyva motorn eller räcker det med att plocka bort variatorn?


 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
Nej.. Du behöver ej dela motorn för att byta packbox på variatorsidan. Packboxen sitter fast i plattan du ser när du tar lös variatorn. plattan sitter fast med 4 skruvar, skruva lös dessa och ta bort plattan så följer nog packboxen med. Stryk lite fett på den nya packboxen när du monterar den. Mycket enkelt jobb som bara tar ett par minuter.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Feb-03 kl 01:29 PM (CET)]Oftast sitter locket där som skydd .
Har hittils aldrig rivit en skotermotor som inte packboxen sitter fast mellan blocket.
Men däremot mc motorer (crossar):)
mvh: Bosse..........
 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Feb-03 kl 05:24 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 04-Feb-03 kl 05:23 PM (CET)]Frågan gällde väl en indy650 motor och sån har jag ägt i 10år och tagit isär motorn ett antal ggr så jag skriver igen. På variatorsidan på en indy 650 behöver man ej ta isär blocket för att byta packbox på utan den sitter fast i en mässingplatta. Men på magnetsidan så måste man dela blocket för att byta packbox. Hoppas att alla förstår nu!
Bifogar även länk till alla tvivlare. Nr11 är variatorsidans packbox samt nr13 är plattan jag talar om http://216.37.204.202/polaris_oem/PolarisSnow.asp?Type=13&A=25&B=36
 

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
Tack för alla svar.Har beställt packbox idag. Särskilt tack till dig WhiteDog för ditt kunnande & engagemang i frågan.

Mvh Micke

 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
Tackar. kul att kunna hjälpa till :)
Såg att du även hade funderingar angående luftburken. På sprängskissen som ja bifogar ser du vad som ska sitta i en original.Nr22 och 35.
http://216.37.204.202/polaris_oem/PolarisSnow.asp?Type=13&A=25&B=21
Skissen är från en nyare rxl, men innehållet i burken är samma på äldre modeller. Om innehållet behövs är en annan fråga. Jag kör då med tom luftburk. Stod så i bestyckningsschemat när ja monterade pipor på den.