Varför valde ni Yamaha

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Man har ju lite att fundera på när man skall köpa ny skoter i dag...Jag är ingen extrem cross/hopp/freeride åkare, men man vill ju att grejerna skall röra lite på sig och man kan ju inte komma efter polarna.....Hade sedan tidigare en Polaris 700 Ultra touring så alla nya skotrar skulle vara ett jätte kliv. Jag har provkört Skidoo´s rev (600sdi) och Yamaha´s Venture 4T. Jämfört med mina tidigare skoter upplevelser så kan jag erkänna att revén var en ny värld, medans Venturen kändes som en"gammal hederlig skoter" med en helt underbar motor. För mig blev räddningen en Yamaha Nytro MTX, Körkänsla som en Rev och en i min smak underbar 4T motor. Att den sedan har några extra kilon ser jag inte så allvarligt på(det har jag också), viktigt är att när jag vill ut och åka skall den fungera och skulle den mot förmodan gå sönder så SKALL återförsäljaren ställa upp och åtgärda felet så att jag känner mig nöjd.
Här till sist en liten saga från det stora gula märkets eget forum overthere.....
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=188762&hl=nytro
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Valde min första skoter eftersom den var billig i dagsläget, fick en sxr 600-02 för c:a 36k, för snart 2år sedan.
Sen visste jag inte mycket om skotrar då så, fråga mig omkring o han som var med o valde ut den sa att Yamma var de driftsäkraste maskinerna på marknaden. Vilket visade sig både bli ja och nej.
Skotern står fortfarande kvar i garaget o kommer troligtvis aldrig göra mig av med den häller.. =)
Sedan tycker jag sxr / srx (med dubbel ljus) är bland de snyggaste skotrarna som tillverkats, "fan of blue".
Sen efter det köpte farsan yamma, samt några gam skotrar på gården är också yammas.

Så det börjar ligga i familjen.
Ägt en arctic denna vinter, haft snö sen i slutet av november, har kört c:a 2 mil o 100+ timmar i garaget. Så arctic blir det ALDRIG igen.. :)

Min nästa skoter kommer att bli yamma, precis som farsans. Å nästa år så blir det 4-takts på gårn ;)

//Rasmus
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Valde yamaha för driftsäkerheten samt att det var mycket skoter för pengarna. Fick min oxå snorbilligt så slog till, 24 tusen för en 98 srx som hade gått 538 mil och såg ut som ny. Har hållt bra för mig maskinellt, men utvändigt så har den sett bättre ut. Dock ändå även där så håller de mesta i ur och skur!:)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
dom yamaha jag har haft har fungerat väldigt bra.
yamaha center i luleå är en väldigt seriös och bra firma,man kan inte tro att en av domstörsta firmorna i denna branch här i norrbotten ska ha så bra service och kundbemötande jämfört med dom mindre ställena...
sen att 4-takt är en helt egen motor som dom andra tillverkarna inte sattsar på gör ju att om man vill prova 4-takt så är det yamaha som har maskinen.

yamaha har även enligt mig bästa finnish och kvalite också.både på utsidan och insidan.

sen finns det ju två nackdelar med yamaha....VIKT och FJÄDRING.ingenting yamaha verkar bry sig i.
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Har alltid åkt Yamaha i familjen, farsan tävlade redan på -70talet med stx, ex, srx a allt vad de hette, sen dess har det aldrig stått något annan märke på gården, köpte min första skoter förra året, en Viper-02, helt sagolik motor, även gämnför med dagens "moderna" 2-taktare, och med en kvalitet på maskinen som, enligt mig, bara jappsarna kan. Slog till förra veckan på en Vector ER SP -06 som jag hunnit 70 mil hittils, det som gjorde det köpet var Yamahas kvalitet, 4-takt, lite "modernare" körställning + en maskin som inte är helt kass i fjädringen, visst kan inte jämnföras med revarna och RC/RE, men en helt gudomlig maskin på leden, speciellt för mig som är lite längre och åker på mycket långa skoterturer, en skoter med rev chassie skulle ta knäcken på mina ben.
 
W

w3stman

Hade Yamaha i familjen så blev smidigt med 2 av samma märke. Sen känns den driftsäker och som en bra allround-skoter som är gudomlig på led men fungerar hyfsat i lössnö endå :rolleyes:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Olycka, skulle köpa en Mach 1 eller nå sånt 800 -00a så hamnade en viper -02 under näsan för 15000:- mer som var som ny. Kunde jag inte säga nej.. På den vägen är det.
Iofs har jag en lynx nu också men men.

Annars finns det ett ord Kvalite :)
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Valde yamaha för att jag gillar att KÖRA skoter inte skruva i den...:rock:

Driftsäkerheten är A & O iaf för mig! Samt att det inte är ngn tillverkare som har samma kvalite & finish på sina skotrar. (Min personliga åsikt)
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Jag valde Yamaha pga kvalitén samt att jag ville ha en 4-taktare som man kan köra långt och ganska hårt utan att vara rädd för att den ska
"Blowa upp!" :rock:

Sedan att Yamaha tillverkar den bästa 4-taktaren är ju inte helt fel!
Andra tillverkare brukar sätta in turbo i sina maskiner för att det inte ska upplevas som en gammal Karibo från -91!

Sätter man turbo på en Yamaha.......ja, då finns det ingen som överhuvudtaget kan hänga med i svängarna! Buuaaaapppppp!!!!!

Konstigt att tex Arctic Cat inte nyttjar Suzukis kunskap gällande MC-motorer?? :hmmmm2:

När det gäller Yamahas RX1:eek:r så är det ingen maskin för smågrabbar i 60 kg klassen utan för oss i 100+ klassen!


/Tack för ordet!
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Hej hopp

Har ägt barnskoter byggd på Larven
et250
ss 440
indy 340
SRV 540
V-max 500 st
V-max 700 MM sambon en venture TF
Och nu äger jag RX1 Mountain + SRV 540 + sambons SRX 600

I byn i övrigt florerar diverse skotrar, men mina har aldrig skurit eller gått sönder, endast slitagedelar bytta i variator och boggie...
Har inget ont att säga om Yamaha, kanske att dom ibland väntar länge innan dom hoppar på nya ideer, typ rev chassiet, när dom väl släpper en maskin dock så är den ju väldigt färdig. Jag vill köra, inte skruva ...
Har kört skoter sedan 6 års ålder..1973...yamahs finish är väl fortfarande bäst, fast jag sneglar ju på renegaden nu...Verkar vara den absolut bästa maskinen på marknaden...för mig...

Johan
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Har alltid åkt yamaha och kommer fortsätta, finns ingen anledning att byta när dom alltid har gått så bra:) kör även yamma när de gäller 2 hjul :cool:
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Bytte åt mej min yamaha SRV 540 , å en så länge är ja skitnöjd motorn va nyrenoverad osv.. min åsikt är en kanon motor i ett lite kanske svagt chassie MEN köpa skoter i dom pengarna så äre yamaha det självklara valet... och en nyare yamaha vore inte helt fel ...

POLARIS GLENNE Ja du ... va ska man säga ;)
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
ville ha en mountain maskin till ett bra pris, hög driftsäkerhet och soppasnål. Redtop motorn är skottsäker. 2 ägare, 1150+ mil och enbart en rem bytt och lager i drivaxeln på ena sidan. Sen bytte jag bussningar i boogien vid 1067mil. Svårt att få något som är billigare i drift. I morgon så byter jag dämpare runt om, fick tag på alla 4 nya orginal för 3500:- =)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Jag valde yamaha för den höga kvaliten och finnish, allt sitter där det ska
sen har jag bra erfarenheter sen tidigare eftersom jag har har och ägt en massa utombordare av samma märke som aldrig har gjort mej besviken så jag fortsätter nog på denna väg i märkesdjungeln.
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
För mig stod det mellan en Lynx Racing 600 -02, en XC 600 -00 och MM 700 - 00 som det blev.
Varför? Jo för att den bar gått 350mil opch de andra vid 5-600. Men inte bara för det utan för att den är längre än Racingen och XC som "bara" är 307cm, vilket kan vara kul på sitt sätt iaf. Men Yammen blev det för att alla jag frågade sa att den är drivtsäkrast och går förmodligen längst och har minst skruvning.
Mvh Jeppe
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Yamaha för kvalite, finish och service!
alla andra tillverkare är ju mil efter i utveckling och kvalite samt finish.

Yamahacenter i Luleå är en riktigt bra och seriös återförsäljare, ingenting är omöjligt. ställer upp för kunderna och är mån om OSS som kunder.

varför betala 100000:- för en 2taktskoter när du får en 4-taktare för samma pengar? ni kan ju gissa hur mkt billigare en 2-taktsmotor är att tillverka än en 4-taktare... så undra vem som har mest marginaler.

sen är Yamahan billig att äga iom 4-takt, bränsle/försäkring.
remmarna är billiga oxå. sen att man sällan behöver köpa rem är en annan femma... :)
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Tja det är för att dom är så driftsäker och en gång yamaha alltid yamaha, har för tillfället 2st sm340 -78or en hel org, men har haft SW440 -74, STX440 -77 tävligspreppad(saknad),Phazer -87 ej orginalmotor, men även lättskruvad och tar inte så mycket soppa