Varför start vägrar den ??????

Status
Stängd för vidare inlägg.

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
När den har blivit varm???
Har en Polaris 340 som startar och går bra när den är kall, fortsätter att gå som den ska även när den blir varm. Men stänger jag av den blir den genast svårstartad eller rent omöjlig. Den börjar små tända och puttra försiktigt några sekunder efter varje drag men dör, Har provat "övertala" igång den genom att lirka med gasen men det funkar ibland men inte alltid.

Vad är problemet Nån som har en aning????
Ska jag bara parkera skiten på älven och vänta till våren eller???
 

polaris

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
kan va cdi boxen. eller nån spole som e paj..
dom utvidgar sig när dom blir varm, och tappar då spänningen.
hade så på min skidoo då var det cdi boxen.
du kan ju ta ett verktyg som man mäter ström med och kolla.
 

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Har du gnista? Ta ett kompressionsprov när den är varm. Måste du ha hög tomgång för att den inte ska lägga av?
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Troligen CDI-boxen.
I den finns en stor konding som åldras, är maskinen gammal (<10 år) är det mycket sannolikt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En möjlighet till är chokesliderna (plungrarna) i förgasarna. Det är ett standardfel på Mikuni "VM"-förgasare att gummibiten i änden blir hård med tiden och inte tätar. Resultatet är att motorn får för mycket bränsle och surar ner sig vid varmstart.
Det kan naturligtvis också vara frågan om att chokewiren är feljusterad så den är sträckt även när choken är avstängd.
 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Tack för alla tips för det första .
När den väl är i gång är det inga problem då går den som den ska även när den har varit tjurig, och det är det som jag tycker är så märkligt
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Min yamaha exciter beter sig precis lika. Jag skall kolla detta med chokeplungarna som lämndes här. Har bytt tändspole men det blev ingen skillnad.
 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Har en kompis som dillar nått om att det kan var nån packning som har packatihop kan det stämma?
 

119

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Sundsvall
Kolla komp(hett tips)... kolla även om p-boxarna på veven är täta genom att spraya startgas mot vevaxeln på tomgång då ska den ändra varv om dom är dåliga... kan även vara fet bestyckad i gasarna, be någon kunnig kolla detta... lycka till
 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Om så är fallet att det blir ett ånglås i förgasaren hur fanken avhjälper jag det ?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett sätt att kolla om du har ånglås är att prova om den går igång bättre med startgas eller om du kyler förgasarna med kallvatten.

Men jag är ändå tveksam till att det är ånglås, det blir sällan så varmt kring förgasarna på en skoter.

Ånglås är något man brukar råka ut för på gamla 60-talsbilar vid varma sommardagar.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tror på cdi'n, vart så på våran lynx också fast den dog och sedan fick man vänta tills den kallnat en stund, så vid tog ur cdi'n och då såg man t.o.m att cdi'n var sprucken så vi bytte och nu går den som ett skott;) Lycka Till
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Tror på cdi'n, vart så på våran lynx också fast den dog och sedan fick man vänta tills den kallnat en stund, så vid tog ur cdi'n och då såg man t.o.m att cdi'n var sprucken så vi bytte och nu går den som ett skott;) Lycka Till

Tråden är ju nästan bara fyra år gammal. Ingen dålig lyftning ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.