Varför olika tändstift 800 e-tec NGK IFR8AG vs NGK PFR7AB?

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Vad är anledningen till att specifikationen och beteckningen på tändstiften är olika på 800 e-tec -15?
Orginal sitter NGK IFR8AG men utbytes stiften är NGK PFR7AB.

Hur kommer det sig, har det någon större betydelse om man sätter PFR7AB istället för IFR8AG?
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Gjorde en liten snabb sökning på dootalk och det verkar som dom bytte till ett kallare stift för att minimera risken för detonation men det verkar också som en del har haft problem med att dom släckt stiften och folk verkar byta tillbaka till dom "gammla" tändsiften
 
Reactions: Mr snow

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Stiften till e-tec ska väl helst monteras så att gapet är mot spridaren, kan ju också vara en grej som bidrar till bidrar till släckta stift. Hadde upp stiften på en 11a och då var det ett körnslag på ovansidan mitt för gapet
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Gjorde en liten snabb sökning på dootalk och det verkar som dom bytte till ett kallare stift för att minimera risken för detonation men det verkar också som en del har haft problem med att dom släckt stiften och folk verkar byta tillbaka till dom "gammla" tändsiften
Intressant, tackar för informationen!.., Har surfat runt en del och landat i ungefär samma information som du uppgett. Men egentligen ingen "riktig" eller "utökad" information om den faktiska anledningen. Går man på foruminformationen som finns ute så verkar det finnas lika många anledningar som skribenter. Hade varit värdefullt med BRP,s utlåtande...

Om jag gissar från höften så har tanken varit god med 8,ans stift men som vid något tillfälle fallerat för någon förare, gissningsvis på grund av dennes körstil. Efter det har BRP beslutat att förhålla sig till en och samma service-bulletin mot hela kåren. Vilket jag tycker kan vara klokt då det förenklar på många sätt.
Hade varit intressant att veta vilket av stiften som hade varit rekommendationen beroende på körstil, väderförhållanden etc. Skulle tro att det är i det man finner de riktiga anledningarna. För 7,ans stift verkar ha fallerat en del de oxå..
Bara för intressets skull :)
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Stiften till e-tec ska väl helst monteras så att gapet är mot spridaren, kan ju också vara en grej som bidrar till bidrar till släckta stift. Hadde upp stiften på en 11a och då var det ett körnslag på ovansidan mitt för gapet
90grader från spridaren i endera riktning med en marginal på plus minus 15% som jag förstått det hela. Öppningen "gapet" rakt framifrån vänd bort från spridaren ett kvarts varv i endera riktning, verkar också som gapet mot spridaren och därifrån dra stiften 180 grader vidare ska fungera bra.
Kan ha fel här...
 
Reactions: Mr snow

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Kan uppdatera att jag inte har upplevt någon skillnad på endera stift. Vet inte heller om man kan förvänta sig någon skillnad heller för den delen :)
 
Reactions: Mr snow