Varför kan jag inte köpa min "drömskoter" i Sverige?

NisseAhl

Ny medlem
13 jan 2022
2
1
3
36
Sverige
Hallå! Ny medlem här. Är i färd med att köpa ny skoter och tänker sikta på bredbandare den här gången. Jag riktar direkt blicken mot Lynx 59 Ranger, tycker att det verkar vara vettiga maskiner till vettigt pris. Vill/kan inte betala 150 000 för en skoter, 100-110 är mycket nog för mig. Men här börjar problemen hopa sig.
600 ACE är jag inte intresserad av. 600 EFI låter som en trevlig motor men jag vill gärna ha låg/hög och det finns bara på 600 ACE. 900 ACE tvingar upp mig i högre prisklasser. Tittar på Ski-doo Skandic 600 EFI. Den verkar trevlig. Jag föredrar termosdämpare framför ett gytter av A-armar, A-armar som jag kört av några under mina dagar trots att jag inte använder skoter på daglig basis direkt. Men, Skandicen har inte heller låg/hög. Och nu börjar alternativen glesna.
Jag är heller inte intresserad av en begagnad skoter. För en gångs skull i mitt liv ska jag kosta på en ny tänkte jag. Inser att det inte finns någon maskin som passar mig perfekt så jag sitter och plickar runt lite på nätet och plötsligt, på Youtube.....

Ski-doo Skandic WT 600 EFI 2022?! Termosdämpare, bred matta, lasträcket från Commander/59 Ranger 600 ACE, låg- och högväxel. Där är den ju, skotern som kryssar i de viktigaste rutorna för mig i jakten på en trevlig fiske-arbets-jaktskoter. Konstaterar samtidigt som jag finner den, att det inte finns en enda sån skoter på Blocket. Inser att den inte finns hos någon handlare. På BRP Sverige finns den inte med, där har WTn 900 ACE-motorn och kostar 150-nånting. Varför? Har jag missuppfattat den där Youtube-filmen så sjukt fel? Finns inte den där skotern? Och om den finns, varför kan jag inte köpa den i Sverige? Tror den där maskinen skulle bli en storsäljare här.


Tack på förhand för svar! Ledsen för ett långt inlägg, behövde släppa på trycket som några veckors frustrerat letande byggt upp.
 
Reactions: Sneeuwscooter

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Om du kikar ski-doo usa istället för svenska sidan så kommer du hitta flera ski-doo varianter som inte säljs i Sverige. För liten marknad för att kunna ta in alla varianter gissar jag
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Du kan ju ta och fråga din handlare vad det kostar att eftermontera hög/låglådan på ranger EFI 59an. Utan att ha kollat så tycker jag att det borde gå om man byter kedjehuslock och alla inälvor i kedjehuset. Förhoppningsvis är själva huset samma...
Särskilt billigt lär det inte bli men kostar det "bara" 10 papp så är det ändå en bra bit ifrån vad ACE:n kostar.
(Farsan köpte en Ranger 59 600EFI nu just före Jul och jag tänkte också i banorna att lågväxeln hade varit fint)
 

NisseAhl

Ny medlem
13 jan 2022
2
1
3
36
Sverige
Jo det är synd att man inte tar in alla modeller även om jag givetvis förstår varför. Tråkigt att man väljer att ta in en Lynx med 600 EFI för att komplettera 600 ACEn och sen väljer man Skandic Sport som den heter som alternativ från Ski-doo. Man hade kanske kunnat slopa Lynxen med 600 EFIn och tagit WTn istället, tror som sagt att den blivit populär här i Sverige med tanke på priset, mattan, 2-taktare och hög/låg.

Men hade man kunnat branschen bättre än de som arbetar inom den så hade man väl jobbat där själv. Tror nog att dom som väljer ut svenska sortimentet vet mycket väl vilka skotrar som säljer och inte, nu är det ju jag som vill ha en annan maskin och då är det ju lätt att tycka att man har rätt själv :) Kanske tas den i i framtiden, då köper jag en direkt.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Privatimport borde väl fungera på en skoter likväl som bilar ? Har ingen aning om hur priserna är utomlands vs Sverige.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har du provkört någon maskin med 600efi typ tundran, 59 eller scandic? Isåfall gör det så kanske du inte kommer sakna växellådan.
De är så lågt växlade från fabrik 53/19 jämfört med de med växellåda 51/21 sen har jag inte koll exakt på vad dreven i växelådan har. Men jag kan tänka mig att "låg" är inte mycket lägre än vad 53/19 är på 600efi.

Jag skulle då inte vara tveksam till att dra en sladd eller ett timmerlass med tundran eller scandic utan låda.