varför inte trippel

S

sachs

Det är bara yamahas trplar som är bränslesnåla, i usa där typ gräsklippar polarisar byggs så spelar det inger roll hur mycket soppa en skoter drar för soppan är så billig där! Yamaha klurar o funderar innan de släpper ut en ny maskin, och det med rätt kvalitet finish o prestanda!
 
R

RGK

Varför harva på på en sjö, när den verkliga utmaningen finns på led och i terräng? Rappt och lätthanterligt skall det vara. Det stavas TWIN, inte gummisnodd.
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Yamahas skotrar kanske väger lite mer men de är minst lika rappa på led som övriga fabrikat, kan man bara köra så är det inte ett problem. Åker själv en SRX med 365x51 matta och har inga problem att hänga på korta maskiner på led även fast min väger in på över 250kg torr vikt. Under förra vintern körde jag 55 mil på en dag med den SRXen, totalt 150 mil på 4 dagar och kan väl påstå att det inte var något problem.
Att skylla på att en Yamaha inte är rapp och lätthanterlig tyder bara på att man inte kan köra skoter.

 
R

RGK

Jag antar att dom kör lugnt och väntar på dig då, så att dina drömmar inte skall spricka. Jag såg en sådan maskin för ett tag sedan i norra Jämtland och inte låg den då först.
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Det beror på att ingen vill ligga bakom, en paddelmatta river upp mycket is och snö. Du är välkommen att prova ligga bakom min SRX men jag står inte för skadorna på dig och din maskin. Dessutom är det mycket möjligt att det var min maskin du såg, var i frostviken fjällen i helgen. Eftersom vi var 5 stycken så låg vi och växlade vem som låg först. Men bara för att dina polare låter dig åka först så tror du kanske att du är snabb.
 
R

RGK

Jag var i trakterna kring Jorm/Raukasjö/Borga och smiskade TWIN då jag såg den.
 

Mongo

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Det finns bara en som sagt något vettigt på denna tråd och det var nån som sa att det byggdas mer twinar för att det var billigare än att bygga en trippel.
Resten av er svamlar bara om vilket märke som är bäst...
 

Kissen

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Luleå Sverige
trippel xxx det är ju du som är dum i huvet! det är väl klart det går tyngre att dra runt en 3-cylindrig än en twin. Men sen så tänder den ju 3 ggr istället för 2 och i och med det så går det lättare.
 
S

skägget

jo men sen när tripplarna börjar bli till åren så är dom inte så biliga att äga tex när det är tid för kolv byten eller när man lyckats få vev axeln krokig det är då dom kostar pengar.
 
S

skägget

kom på en till grej som är lite problem med tripplar värme det är ju en till som ska ha kylning och med det här klimatet vi har så kan det ju vara svårt att kyla två cylindrar
 

ACat

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Har själv suttit på en ZRT 600 i lite styvt 600 mil. Och mina erfarenheter säger mig att det är betydligt större fördelar med en trippel än nackdelar. Vid fiskörning har man en mjuk och lugn gång. Öppnar en sjö eller myr upp terrängen så finns ett skönt klipp i motorn som jag inte känt i någon tvåa. Visst tvåorna brukar väl dra bra i låga farter men trippelns register gör att den vaknar omkring de lagliga 70 km/h. Soppa förbrukningen är väl sådär, omkring 2.5 liter milen. Hållbarheten? Ja, om jag säger såhär. Jag har bytt rem två gånger. Är det då bara fördelar? Har inte sett några nackdelar än i alla fall. Men ag har testat några tvåor och visst är dom lättare att köra men vikten i trippeln har aldrig stört mig. Man "styr" liksom med motorn.

Men det finns ett område där tvåor är bättre än tripplar. Lössnö, där är tvåornas botten drag och lätta vikt att föredra annars går min röst åt trippelns fördelar.
 
3

3 är skönare än 2

Hallå där, en av anledningarna till att Yamaha håller fast vid tripplarna är hålla ner bränsleförbrukningen.
 
R

rx1_turbo

Har haft trippel och jag gillar dom stenhårt.

Jag gillar inte GTI bilar heller...känns som en bra jämförelse.
Skall var rejäla grejjor....fast skall man leka kan det vara kul med en lätt skoter....fast det överväger inte.