Varför förgasare på tävlingsmaskiner?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Varför sitter det förgasare och inte insprutning på tävlingsmaskiner? (Skotrar alltså.)
Man har ju förstått att tävlingsåkarna bestyckar om ganska ofta för att få ut full effekt (?), men det borde väl en modern insprutning sköta automatiskt?

Undrar bara. :hello:

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Varför sitter det förgasare och inte insprutning på tävlingsmaskiner? (Skotrar alltså.)
Man har ju förstått att tävlingsåkarna bestyckar om ganska ofta för att få ut full effekt (?), men det borde väl en modern insprutning sköta automatiskt?

Undrar bara. :hello:
Skulle tro att de sätter förgasare för att (vi) tävlingsåkare ofta är och pillar i motorn (portar och pipar osv osv.) och skulle då behöva mappa om för varje ändring och då skulle tillverkarna vara tvunga till att släppa program så vi får mappa om själva.

skulle tro att de är därför.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Skulle tro att de sätter förgasare för att (vi) tävlingsåkare ofta är och pillar i motorn (portar och pipar osv osv.) och skulle då behöva mappa om för varje ändring och då skulle tillverkarna vara tvunga till att släppa program så vi får mappa om själva.

skulle tro att de är därför.
EFI kontrollbox? måste ju vara 10gr enklare än att måsta bestycka om förgasarna varje dag? :hmmmm:

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
själv tror ja de är att förgasarmotorerna går fortfarande lite bättre. och de är mindre saker som kan gå sönder och krångla

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Den största anledningen tror jag är att en förgasarmotor har bättre gassvar än en insprutningsmotor. Sen så är den inte så ofta man får byta annat än munstycken i en förgasare.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
sen tror jag att det har med vikt att göra då många insprutningsmotorer kräver batteri...
Mig veteligen så är de väl bara brp´s sdi som kräver batteri. Arctic efi och polaris cfi är då batterilösa