Varför byter "alla"/många bort sina Nytro MTX och börjar köra andra märken istället??

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Varför byter "alla"/många bort sina Nytro MTX och börjar köra andra märken istället??

Har under en längre tid noterat att de flesta som köpt Nytro MTX inte blir särskilt gamla med dem. Även de som turboladdar tenderar att bara köra en säsong och sedan byta till Summit, M8, Assault mfl. Följdfrågan blir då kort och gott varför?:hmmmm: Önskar ENDAST svar från dem som så gjort och inte från några andra tack! :nod:

Förstår att Nytron är mer framtung än ovan nämnda modeller, men det borde onekligen även de som köpt den insett innan. Så kanske är den MER framtung än vad ni som köpt den trott eller vad är det som föranleder alla dessa byten? :hmmmm:

Mvh Rob
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Sv: Varför byter "alla"/många bort sina Nytro MTX och börjar köra andra märken iställ

Byte till mig en ny Nytro MTX -09 pga att jag fick jäkligt bra för min gamla maskin. Trevlig maskin och väldigt bra kvalité, dock jävligt tung och spårkänslig.
Gav den aldrig en chans utan sålde den när den gått 16mil pga att jag aldrig komm överens med körstilen.
Köpte en Summit 600 och som alla kanske förstår så skiljer det som dag och natt mellan dessa maskiner, nöjd som aldrig för med bytet :)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Sv: Varför byter "alla"/många bort sina Nytro MTX och börjar köra andra märken iställ

Byte till mig en ny Nytro MTX -09 pga att jag fick jäkligt bra för min gamla maskin. Trevlig maskin och väldigt bra kvalité, dock jävligt tung och spårkänslig.
Gav den aldrig en chans utan sålde den när den gått 16mil pga att jag aldrig komm överens med körstilen.
Köpte en Summit 600 och som alla kanske förstår så skiljer det som dag och natt mellan dessa maskiner, nöjd som aldrig för med bytet :)
Du får mer än gärna utveckla skillnaderna mellan dessa.
Körställningarna påminner väl om varandra?
Hur mycket smidigare är Summiten i ren snårkörning i lössnö t ex? Är det vikten fram på Nytron som sabbar smidigheten eller?

Mvh Rob
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Sv: Varför byter "alla"/många bort sina Nytro MTX och börjar köra andra märken iställ

Jag var jävligt nöjd med min. Men då kan man ju inte säga att min var std... Men för mig var det nya projekt som hägrade!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Sv: Varför byter "alla"/många bort sina Nytro MTX och börjar köra andra märken iställ

Jag var jävligt nöjd med min. Men då kan man ju inte säga att min var std... Men för mig var det nya projekt som hägrade!
Vet vilken din var, men svara gärna på frågorna ovan för att vi alla ska förstå vad du var nöjd med samt vad du ev var mindre nöjd med.
Det jag är intresserad av är hur den är i hanterbarhet i snårskog och där det är allmänt trångt. Att de går kanon som turboladdade med fullt öppna spjäll och liknande fattar vi alla. :)

Mvh Rob
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Sv: Varför byter "alla"/många bort sina Nytro MTX och börjar köra andra märken iställ

Pappa åkte Nytro XTX och bytte till en Ski-doo 1200a då den var mer balanserad (mindre framtung). Vikten i fram var det mest jag som fick lida av då han körde fast på ställen 1200an kunde parkera för att sen åka iväg. 10ggr resa räcker inte och jag fick nästan alltid vända skotern på plats eller nått annat fånigt muskelslukarpass.

Han är typ en micromyr ifrån att boka upp en BCX 6/800 till nästa år då han "sett" hur busenkel dem är att kasta runt, klättra med och hur lite flås vi som åker får trotts våra färre kilon.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Sv: Varför byter "alla"/många bort sina Nytro MTX och börjar köra andra märken iställ

Det jag lider mest av på min XTX med 180 mcx är att vid skråkörning på hårt underlag får man kämpa nånting, skotern vill som neråt. Och farligt blir det om det är skare med puder under, och skaren går sönder. Sedan så är det besvärligt när man ska uppför och man håller full mutter, går gärna på rullen. Skulle vilja ha den mer ner mot backen som AC M modellerna.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Sv: Varför byter "alla"/många bort sina Nytro MTX och börjar köra andra märken iställ

Det är alltid en kompromiss mellan att "åka runt på rullen" till att vara bra att klättra brant med (man kan aldrig få det bästa från två världar.

Siktar du in dig på att leka buradnt och åka runt 5-10kmh upp och ner i snårskogen så finns det bättre maskiner för det helt klart.

Jag själv körde en lång skidoo summit -05 innan jag bytte till nytro xtx -09 och jag kan direkt säga att nytron är för mig en mycket trevligare maskin, summiten håll man på och flyga av på leden och man vart alltid sist med den, iof var stötdämparna mera som cykelpumpar...