Varför blir min slutburk glödande het?!

R

RockyMtnKing

Hej,
kan nån svara på varför slutburken på min RMK -99 blir så het att den glöder?

Det är inte någon typ av "soteld", alltså att sotet i burken tar eld,
eftersom jag har eldat ur slutburken sen förra gången det inträffade...
så nu är den helt ren från sot inuti..

Den blir som hetast när jag kör efter sjön med jämn gas ett tag...
Kan det ha med bränsletillförseln att göra?
För mycke/för lite soppa?
Tändfel?

Nån som vet vad detta beror på?!
Tacksam för svar!

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Kan vara fel ute nu, men när detta händer på en bil så beror det på att det är för högt motstånd i själva ljuddämparen. Kan det vara så att nåt lossnat inuti och täpper till lite = högt motstånd?

Kan ju bero på restgaser också förstås men... tycker det verkar mest logiskt med för högt motstånd.

R

RockyMtnKing

Tackar för svar!

Det var en ny teori, men jag tror inte att det är felet... jag har haft lös slutburken ock eldat ur den och märkte ingen som var löst i den eller liknande..

Däremot misstänker jag att den får lite för lite soppa..(har nyligen monterat boost bottle och power pack och justerat in luftskruven..)
Jag har kollat färgen och de är möjligen lite för ljusbruna...

För lite soppa kan väl medföra att Motor/avgassystem det blir för varmt?
Motorn blir dock inte så varm att varningslampan tänds..men det kanske räcker för att slutburken ska bli överhettad?

E

Ej medlem/ROGGA

ja du har ju rätt i att avgaserna blir hetare med för magert med bränsle så hade du inte det fenomenet före du monterade b-b o p-p så har du nog felet där

R

RockyMtnKing

Tackar för inläggen!

Fick tips om att tändingen kunde vara feljusterad så jag kollade upp det ikväll med en stroboskop-lampa.. Var dock inget fel på tändingen, 6 graders förtändning vid 1800 varv, precis som det står i papperen!

Så nu lutar att felet beror på att den får för lite soppa... Ska testköra med en temperatur-prob på slutburken i morrn och ev. ställa om nålarna ett hack..
Om inte det hjäpler får man väl öka storleken på munstyckena ett steg!

Felsökningen fortsätter i morrn...

E

Ej medlem/ROGGA

och en annan sak powerpack visst var det brickorna man stoppade in i förgasarhalsen horisontalt
den modden är ganska riskabel visst man får ett bra gassvar men bränslet blandar sig dåligt till luften som går i ovanför brickorna
så är det den modden så får man gå ner på lågfart men upp ganska ordentligt på högfart+ lite på mellan för att vara på säkra sidan
om alls använda den