Var köpes isrivare

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Snackade med Danne på YamahaCenter igår om brända slides..
Han sa att detta problem är ju inte direkt nytt på 50 kammars mattor. Det enda som riktigt hjälper är just isrivare. Enligt han så skulle inte ens mera hjul hjälpa vilket jag har lite svårt att ta till mig.

I alla fall så verkar dom rivare som fanns här i Luleå inta gå att sätta annat än på sidan. (Kanske man kan "modda" om dom...) Danne snackade om att Yamaha håller på att ta fram en typ som skall sitta under buken men han visste inte om dom vara klara än...
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
jkarlss7 skrev:
Snackade med Danne på YamahaCenter igår om brända slides..
Han sa att detta problem är ju inte direkt nytt på 50 kammars mattor. Det enda som riktigt hjälper är just isrivare. Enligt han så skulle inte ens mera hjul hjälpa vilket jag har lite svårt att ta till mig.

I alla fall så verkar dom rivare som fanns här i Luleå inta gå att sätta annat än på sidan. (Kanske man kan "modda" om dom...) Danne snackade om att Yamaha håller på att ta fram en typ som skall sitta under buken men han visste inte om dom vara klara än...
Gick förbi en Rage och då såg det ut som dom satt på innre fästet för krängningshämnaren.
 

mikuni

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Gällivare
Vad kostar dom dära isrivarna med vajer? och vad är att föredra dom eller sådana man fäster på skidorna som kan fällas ut och in om ni nu förstår vad jag menar alltså "vanliga" isrivare.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
mikuni skrev:
Vad kostar dom dära isrivarna med vajer? och vad är att föredra dom eller sådana man fäster på skidorna som kan fällas ut och in om ni nu förstår vad jag menar alltså "vanliga" isrivare.
Det är väl en smaksak skulle jag tro .. Dom borde ju fungera ungefär likadant ..

Jag har ett par nya liggandes av dom som man sätter på skidorna som jag tyvärr inte kan använda p g a den nya utformningen av skidan på rs:en om någon är intresserad av dem så pm:a .
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
mikuni skrev:
Vad kostar dom dära isrivarna med vajer? och vad är att föredra dom eller sådana man fäster på skidorna som kan fällas ut och in om ni nu förstår vad jag menar alltså "vanliga" isrivare.
600 sek skulle dom ha på YamahaCenter i Sundsvall
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Fins väl ett par som siiter under buken fram på skotern... Dem verkar då fungera hyfsat... Alla kör med dem i Sälen... Både uthyrning i backen... De skotrarna går ju oftast på hårt underlag...

// Jesper
 

sävar15

Medlem
22 feb 2011
16
0
1
Umeå
Ursäkta frågan jag är ny i skotervärden.Varför räcker inte vätskekylningen för att kyla ner motorn utan att man måste ha isrivare.

Nybörjarlars.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Isrivarna behövs speciellt vid hårt underlag då ingen "lössnö" slängs upp på kylarna och slides. Då river dom upp snö/ismoln för kylning/smörjning
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
De som sitter på skidorna i form av små fjädrar fungerar inte så bra när man backar, de längre vajrarna viker sig enkelt.

En glidboggi behöver snö för att smörjas/kylas. Motorn kan kylas genom en fläktradiator, men de flesta vattenkylda skotrar har kylare i form av aluminiumradiatorer (i bandtunneln/under fotstegen) som kyls av sprutande snö. Keep it simple.

Åk in till någon av skoterhandlarna i Umeå, de har garanterat isrivare.