Var finns Sveriges Skoterparadis?

svjo

Medlem
2 jan 2006
14
0
1
Var finns de bästa lederna ? :hmmmm:

Var finns det bästa freerideområdet ? :hmmmm2:

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Du har inte skrivit var du bor/hur långt du är beredd att åka.

Men Sond området i norra dalarna har ett vidsträckt(skog/fjäll och myrar) och väl underhållet lednät(sladdas 1-2 gånger i veckan)och sträcker sig från Särna i söder till Grövelsjön i norr(förutom Gördalen som valde att inte delta).

Lederna är runt 3 meter breda,så att man på ett säkert sätt kan mötas utan att trassla ihop sig.
Tydlig skyltning och broar över alla bäckar/åar.
Väldigt snösäkert,lite över 2 decimeter just nu i den högre terrängen.

Det är betalleder,men underhållet måste finansieras på nåt sätt,och det är inte gratis att hålla den standard som dom har nu.

Freeride åkning finns också i den västra delen av området,där fjällen finns,bara man respekterar gränsen mot Norge.

Mao vill man åka puder så gör man det,ELLER om man vill åka led/inte hittar,så åker man efter nån av dom välpreparerade och säkra lederna.

svjo

Medlem
2 jan 2006
14
0
1
Hur hade du tänkt att vi skulle komma fram till det? :hello:
Jag är en östgöte med genuint skoterintresse, åker gärna mycke å länge. Brukar dock få åka en bra bit för att hitta snö.
Vill nu höra er högst personliga eller opersonliga åsikt om var den bästa skoteråkningen finns..

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Sälen är väldigt underhållande, mycket att åka på. Men tyvär var väll lederna inge kanon, men i år ska dom tydligen fixxa det.

E

ejwbegysv

Ska du pumpa puder och köra lite led så är Norra Dalarna trevligt, Sälen är väl OK om man passar på att åka skidor samtidigt...tycker dock det är lite för mycket folk där..

Åker man ca 5-7 mil till så kommer man till betydligt trevligare ställen där man kan ha ett helt fjäll för sig själv..

Vill du köra efter pistade skoterleder så bör du åka längre upp....

E

ejwbegysv

Läste mitt förra inlägg igen och jag är ledsen för att det kanske lät lite grinigt... Välkommen till forumet föresten...

Skriv lite mer hur långt du vill åka och vad du är ute efter..

typ led, lössnö, pimpelfiske, vyer osv...

svjo

Medlem
2 jan 2006
14
0
1
Läste mitt förra inlägg igen och jag är ledsen för att det kanske lät lite grinigt... Välkommen till forumet föresten...

Skriv lite mer hur långt du vill åka och vad du är ute efter..

typ led, lössnö, pimpelfiske, vyer osv...
Tack!
Finns väl egentligen ingen gräns hur långt......funderar på Canada :D...Skämt å sido.

Bra basvägar som leder! till grym friåkning med härliga vyer. Vet att det är svårt, alla förslag tages tacksamt!

E

ejwbegysv

Ja man är ju partisk eftersom jag har egna intressen i Gördalen...

Men Ta E45:an upp till mora, kör vidare upp mot Idre,Gröverlsjön (R70)...

Då kan du testa att utgå ifrån:
kräckelbäcken (Ligger mot Sveghållet, sväng av efter Älvdalen).
Gördalen
Drevdagen/Flöttningen
Grövelsjön (Om du vill åka vidare upp mot funäs tex)..

Längre bort så har jag åkt i t ex Åkersjön (Utgått ifrån Rörvattnet = billigare boende) eller Åre som faktiskt var helt OK.. vet inte hur det är med betallederna nu iofs...

*Edit : Bästa lederna finner du inte Söder om Grövelsjön iaf... bara vissa sträckor (tex Särna-Idre) som är i klass med USA:s pistade leder...
Kan väl inte egentligen rekommendera sälen då det är dyrt dyrt dyrt....

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
Håller helt och hållet med ejwbegysv angående skoteråkning i idre, drevdagen grövelsjön gördalen då jag själv åker i idre, vintern som va så va det extremt mycket pudersnö i hela det området. Kan starkt rekomendera dom ställena.