Var försvinner bensinen ?? (XCR 440 SP -95)

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Kan erkänna direkt att jag är en total nybörjare på detta med skotrar.

Har nyligen blivit ägare till en XCR 440 SP -95 som hinkar i sig otroliga mängder bensin. Efter 15km körning i mestadels lungt tempo på skare hade den sörplat i sig nästan halva tanken :eek:
Efter 3mils körning återstår ca 1/4 tank (tankade fullt innan vi åkte).

Hur går då motorn ?
Den är lättstartad.
Den surar ner sig vid långsam körning.
Den är ganska trög och bluddrar på låga varv, man får smyga med gasen för att den ska gå rent.
Någonstans vid ca 6000rpm börjar den gå rent och drar riktigt bra.
Vet inte inte hur fort en frisk XCR 440 ska gå men den toppade 140 på skaren på en sjö.

Fram med tips och råd hur jag ska göra för att nå en acceptabel förbrukning. Lite tråkigt att bara ha en räckvidd på knappa 4mil mellan tankningarna:rolleyes:
 
R

Robin

Just xcr 400 är riktiga soppa slukare men det där verkar onormalt mycket, testa justera nålen 1 steg och se om det blir bättre.

Eftersom du är helt nybörjare som du säger, kan det kanske vara så att du glömt choken på slagen?

//Robin
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Just xcr 400 är riktiga soppa slukare men det där verkar onormalt mycket, testa justera nålen 1 steg och se om det blir bättre.

Eftersom du är helt nybörjare som du säger, kan det kanske vara så att du glömt choken på slagen?

//Robin
Choken är det inte :D missar jag den stannar den.

Hur justerar jag nålen :eek: ?
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Skruva loss trottellocket på förgasarna. Topplocket där gaswiren går ner genom. När denna är lös så kan du dra upp trotteln. Du kommer nu se att under den sitter de en nål. Plocka nu lös gaswiren och fjäder, kolla lite så ser du hur du ska göra. Plocka ur nålen, kolla hur clipset sitter och flytta upp den ett steg. Kom ihåg på vilket den satt. Det ska vara likadant på alla förgasarna
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Tackar för tipsen och infon. Det är väl ganska uppenbart att jag är nybörjare :eek:

Får försöka uppbringa lite meklust innan snön är helt borta.
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Jahaa, då var snön tillbaka och skotern har inte fixat sig själv under sommaren :hmmmm2:

Kan konstatera att den surar ner sig vid försiktig körning och att den gärna bluddrar och inte reagerar alls när man drar på från lågfart/stillastående. När den väl kommit igång så går den ok på höga varv.

Provade att justera nålarna,flyttade clipset 1 hack uppåt. Skillnaden blev då att den dör helt när den börjar komma igång och få upp farten :(

Har checkat att förknasarna är synkade så det ska vara ok nu.

Under en av dom korta provturerna lossnade kylarlocket och den kräktes ur sig en del vatten. Fick fylla kärlet 2ggr... Kan det ha hänt något riktigt obra i samband med detta ?

Upptäckte även att det verkar vara något glappt i elsystemet. Lyset varierar mellan full spänning och "halv spänning". Märker ingen skillnad i motorgången när det händer, men det kanske är en ledtråd ?

Hittade också lite slangar som verkar skumma...
Under förgasarna går det ut en ganska grov slang som är pluggad - ska det vara så ?
Kollade även de tunna genomskinliga plastslangarna från förgasarna. Efter div skarvar/förgreningar så slutar slangen med en plastmojäng (backventil?) i ett råttbo under motorn. Ska slangen sluta i tomma intet eller har hyresgästerna ätit upp något väsentligt ?

Tacksam för tips!
 

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Tat lungt!
Flyttar du clipset/brickan upp kommer nålen att gå neråt.
Inlägget tidigare hänvisade till nålen som du ska lyft. Alltså flytta clipset ner.
Låter som om du får för lite soppa nu eftersom den dör och går varm. "Kräkningen" är alltså att den kokar. Fortsätter du så här kommer den skära tillslut.
Så tat lungt om du vill köra i vinter. Justera tillbaka nålarna.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
De är nog voltregulatorn som är paj om leset är dåligt iband, hade en xc500 med samma fel (vanligt) på den satt den vid kjedjehuset, mot fotstödet. en plastbit med en kabel som går in (Kasst förklarat)

De går ut avluftningssalngar som slutar under förgasaren, vissa har backventiler, så förmodligen är inget uppätet.

Dom grova slangarna ska vara pluggade. har förmig att slangen sitter på dräneringsskruven till flotörhuset. men är inte hundra

Gör ett komptest på cylindrarna, vet inte vad de ska vara för komp men de vet andra.

Lycka till
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Tat lungt!
Flyttar du clipset/brickan upp kommer nålen att gå neråt.
Inlägget tidigare hänvisade till nålen som du ska lyft. Alltså flytta clipset ner.
Låter som om du får för lite soppa nu eftersom den dör och går varm. "Kräkningen" är alltså att den kokar. Fortsätter du så här kommer den skära tillslut.
Så tat lungt om du vill köra i vinter. Justera tillbaka nålarna.
Kräkningen kom med nålen i fabriksläget och jag tror inte det berodde på varmgång utan snarare att någon klantskalle :rolleyes: inte monterat locket ordentligt. Locket lossnade helt enkelt så det kokade pga lågt tryck i systemet. Templampan tändes inte men den kanske är trasig den med...

Med nålen i fabriksläget surar den ner sig. Menar du att jag ska lyfta nålen ett hack från det ?

Ska prova att knacka på regulatorn och se om det händer något.

Tackar för infon om slangarna!
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
har du tagit lös gasarna o lollat om de e fulla me skit i flotör husen med hjälp av de grova pluggade slangarna under till kan du dränera ut ev vatten ,men skit, oxid får du bara bort om du demonterar o rengör kan ju vara så att de flödar pga otäta flotör ventiler :hmmmm2: ganska vanligt fel
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
har du tagit lös gasarna o lollat om de e fulla me skit i flotör husen med hjälp av de grova pluggade slangarna under till kan du dränera ut ev vatten ,men skit, oxid får du bara bort om du demonterar o rengör kan ju vara så att de flödar pga otäta flotör ventiler :hmmmm2: ganska vanligt fel
Har inte haft lös dom ännu så det blir nog nästa steg.
Behövs det några nya packningar för ihopsättningen ?
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Hur kollar man att flotörventilerna är ok ?`

Hittade ingen skit i förknasarna och inte heller några skumma munstycken.
Ett chokespjäll var lite oxiderat/skitigt så det kanske inte har fungerat 100% där. Av stiftet att döma har det inte gått magert på den cylindern..
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Liten update..
Monterade förgasarna igen och gjorde en grundinställning av nålar och luftskruvar.
Startade fint med lite låg tomgång som enkelt justerades så den gick finfint på tomgång.
Tog en liten provtur och då stannade den efter 50m med dyngsura stift. Lyckdes komma tillbaka "hem" genom att vrida av/på soppakran.
Den surar ner sig ordentligt alltså :argh:

Tog isär förknasarna igen och hittade då några gummibitar i "hylsan" (vad heter den delen) där nålen går ner som blockerade ett hål. I övrigt hittar jag inget uppenbart fel.
Något mer jag borde kolla på förgasarna ?
Läste något om att kolla flottörventilerna - hur gör man det ?
Tänkte vrida tillbaka luftskruvarna som dom stog tidigare, är öppnade ca ½ varv mer nu. Hur stor skillnad gör det ½ varvet ?

Har konstaterat att primärvariatorn är i stort behov av översyn..väntar på delar nu så ev förgasarjusteringar får vänta några dagar till.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Om du skruvar in luftskruven så får den ju mindre luft/mer bränsle i förhållande. Jag tycker att du ska testa mindre munstycken och kanske ställa in nålen.
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Om du skruvar in luftskruven så får den ju mindre luft/mer bränsle i förhållande. Jag tycker att du ska testa mindre munstycken och kanske ställa in nålen.
Mmm, det är en tanke...
Det jag inte förstår är varför den nu surar så att den är okörbar.
Tidigare gick den att köra med samma munstycken och samma nålinställning som jag har nu. Det enda som är ändrat på förgasarna är luftskruvarna.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ett halvt varv kan göra ganska så mkt, speciellt på en 440 som har relativt hög trimningsgrad. Nålventilerna (dom du kallar flottörventilerna) är svåra att kolla, har själv provat med tryckluft/cykelpump etc. men ändå väldigt svårt att avgöra om de läker eller ej. Och det är synd för de har lust att kosta 400-450:-/st(!!). Om skotern blir sur då den står avstängd med bränslekranen på så är det väl ett någorlunda säkert sympotom.
Har du kollat kompressionen?
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Ett halvt varv kan göra ganska så mkt, speciellt på en 440 som har relativt hög trimningsgrad. Nålventilerna (dom du kallar flottörventilerna) är svåra att kolla, har själv provat med tryckluft/cykelpump etc. men ändå väldigt svårt att avgöra om de läker eller ej. Och det är synd för de har lust att kosta 400-450:-/st(!!). Om skotern blir sur då den står avstängd med bränslekranen på så är det väl ett någorlunda säkert sympotom.
Har du kollat kompressionen?
Det stämmer att det är något fel på flottören på något sätt för annars skulle den inte sura ner sig när den bara står stilla.