Var får man köra egentligen...

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Någon påläst som kan skriva en sammanfattning vad som gäller för friåkning med skoter?
Var får man köra?

Länsstyrelsen säger en sak, kommunen en annan, markägarna en tredje och lokala ledhållare vill också tycka till.
Jag åker till snön och åker skoter några gånger om året och brukar åka till de områden som har bäst snötillgång för säsongen. Samma strul att sätta sig in i lokala regler varje gång.

Hoppas ni fårstår hur jag menar, naturligtvis vet jag att jag inte får åka på skogsplanteringar och liknande.

Tack
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Kolla ledkartorna så ser du vart det är förbud och vart det är tillåtet att åka,kartorna finns vid det området där du tänker åka på dom flesta bensinmackarna
Ja fast man vill ju veta hur det ser ut innan man far dit och kan köpa karta.är det länsstyrelsens förbudsområden som gäller och det som är markerat på deras kartor? Eller kan kan kommuner även sätta upp egna lokala förbud?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
ALLA som "Äger" marken kan sätta egna förbud,men dom flesta förbudszonerna finns med på ledkartorna över respektive område,finns säkert hos länstyrelsen också,vart tänker du åka?
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Sen kan man ju vara snäll mot markägare som har plant under snön som inte syns. Dvs Busa aldrig på ett kalhygge, nått spår rätt över gör väl inget men då man harvar upp hela hygget kan de bli en storsmäll om planten tar skada