Var det verkligen ett bra drag att släppa ut ATV på vägarna?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har tidigare slagit en tanke över hur smart det varit att släppa ut ATV/quad i trafiken.
Visst är MC säkert lika/mer farligt att framföra, men med viss ironi när jag säger "Stockholmssyndrom", så känns det lite som att "vissa" fattat det som att en ATV/quad är det ultimata fordonet i alla väder - och överskattar då fordonets och sin egen förmåga.
(detta resonemang har dock ingen koppling med artikeln nedan, då den saknar en hel del information om själva olyckan)

Vad som då får mig att reflektera över detta i ett snöskoterforum är denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2106066.ab
Jämställ gärna en ATV-olycka med en snöskoterolycka. Vid varenda skoterolycka har det varit en genomgående, negativ ton i hela artikeln - mot skoterkörandet. I artikeln ovan är det inte riktigt så, faktum är att det inte står någonting alls. "En ATV har krockat, föraren dog, that's it, life goes on."


Hur är det med ATV på allmän väg? Är det B-körkort som gäller, för alla typer?
Jag tycker mig se ett par gubbar i min by rejsa runt med kina-ATVs, utan hjälm och som är något handikappade till förståndet. Dessa ser jag självklart som en fara för sig själva, om dessa ATVs går att framföra i mer än 30 km/h - vilket de ser ut att göra.
Var det oeftertänksamt att släppa ut ATVs på vägarna?
Jag försöker dra paralleller mellan MC/moped, men det tar stopp när jag tänker på förarlämpligheter och kraven på dem - det verkar vara rätt "fritt" när det gäller ATV? Kanske läge att sätta in A-behörighet på ALLA ATV för bruk på allmän väg?
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Jag har tidigare slagit en tanke över hur smart det varit att släppa ut ATV/quad i trafiken.
Visst är MC säkert lika/mer farligt att framföra, men med viss ironi när jag säger "Stockholmssyndrom", så känns det lite som att "vissa" fattat det som att en ATV/quad är det ultimata fordonet i alla väder - och överskattar då fordonets och sin egen förmåga.
(detta resonemang har dock ingen koppling med artikeln nedan, då den saknar en hel del information om själva olyckan)

Vad som då får mig att reflektera över detta i ett snöskoterforum är denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2106066.ab
Jämställ gärna en ATV-olycka med en snöskoterolycka. Vid varenda skoterolycka har det varit en genomgående, negativ ton i hela artikeln - mot skoterkörandet. I artikeln ovan är det inte riktigt så, faktum är att det inte står någonting alls. "En ATV har krockat, föraren dog, that's it, life goes on."


Hur är det med ATV på allmän väg? Är det B-körkort som gäller, för alla typer?
Jag tycker mig se ett par gubbar i min by rejsa runt med kina-ATVs, utan hjälm och som är något handikappade till förståndet. Dessa ser jag självklart som en fara för sig själva, om dessa ATVs går att framföra i mer än 30 km/h - vilket de ser ut att göra.
Var det oeftertänksamt att släppa ut ATVs på vägarna?
Jag försöker dra paralleller mellan MC/moped, men det tar stopp när jag tänker på förarlämpligheter och kraven på dem - det verkar vara rätt "fritt" när det gäller ATV? Kanske läge att sätta in A-behörighet på ALLA ATV för bruk på allmän väg?

Det är A-kort som gäller om du ska köra ATV på väg (eller A1 om den är reggad efter det reglementet, eller eumopedsförarbevis om den är reggad efter det). Terrängskoterförarbeviset gäller bara ATV om du kör i terräng.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
En atv kan vara reggad på 3 sätt.
1, som terrängskoter, den får inte framföras på väg överhuvudtaget.

2. vägreggad, den kör du på vanligt B kort och då måste maskinen vara av vägverket godkänd modell (det är bara vissa maskiner som får vägreggas) och ha blinkers, regskylt, mm och har inge gränser på topphastighet, bara man håller hastighetsbegränsningarna efter vägarna.

3. Som eu moped (samma här, endast vissa modeller får gå som Eu moppe)
och då gäller samma regler som för 2 hjulig eu moppe (lyse, regskylt, max 45 km/h, osv)

Då den är vägreggad för b kort kan man vid första besiktning välja om du vill ha säkerhetbälte på och slippa hjälmen (och antagligen köra ihjäl sig vid första minsta dikeskörning eller stenskott) eller som fyrhjulig mc o ha hjälm.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
En atv kan vara reggad på 3 sätt.
1, som terrängskoter, den får inte framföras på väg överhuvudtaget.

2. vägreggad, den kör du på vanligt B kort och då måste maskinen vara av vägverket godkänd modell (det är bara vissa maskiner som får vägreggas) och ha blinkers, regskylt, mm och har inge gränser på topphastighet, bara man håller hastighetsbegränsningarna efter vägarna.

3. Som eu moped (samma här, endast vissa modeller får gå som Eu moppe)
och då gäller samma regler som för 2 hjulig eu moppe (lyse, regskylt, max 45 km/h, osv)

Då den är vägreggad för b kort kan man vid första besiktning välja om du vill ha säkerhetbälte på och slippa hjälmen (och antagligen köra ihjäl sig vid första minsta dikeskörning eller stenskott) eller som fyrhjulig mc o ha hjälm.

Mjo, fast de flesta man köper är färdigreggade som fyrhjulig mc och kräver således A-kort. De som går under B-kort är inte rysligt många.
 
D

Deleted member 9532

De fyrhjulingar som är reggade som Terängskoter, får endast framföras i skog och mark som är täckt av snö!

Det är tillochmed förbjudet att använda dem på egen mark som inte är täckt!

För att få använda fyrhjulingen på egen mark måste man ansöka om tillåtelse av Länsstyrelsen. Då måste man även uppge Vad man ska använda den till och det måste vara en skogsbruksfastighet med inkomst.
I annat fall är fyrhjuling förbjudet att köra, med terängskoterregistrering

:stupid:
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
man kör alla fyrhjulingar över 125 cc på b-kort men man reggar och försäkrar dom som mc
Jupp, alla mc med 3 hjul eller mer får man köra på b kort. obs, en mc med sidovagn räknas inte som 3 hjulig mc o kräver således a kort.

Köper man en vägreggnings godkänd 4hjuling splitter ny så får man oftast alltid göra första besiktningen själv, speciellt alla billiga kina maskiner, då får man tillome oftast dom i en trälåda o får montera ihop den själv.
 

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
32
Byske
Bara leker med tanken att bygga om en snöskoter och regga den som mc. Är detta möjligt?
 

Slain

Aktiv medlem
19 mar 2008
50
0
1
32
Hammarstrand
Om jag inte fatt helt fel, så är det även förbjudet att framföra en Vägreggad Atv i skogen? Alltså får man inte köra där terrängreggade får köra?
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Du får köra en vägreggad atv på alla ställen som du får köra bil o vanlig mc, altså inte hur man vill i skog o mark, utan på skogsvägar, osv
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Bara leker med tanken att bygga om en snöskoter och regga den som mc. Är detta möjligt?

Tror det kan bli ganska svårt, för att tex få vägregga en atv så måste maskinen ha diverse märkningar och vara godkänd för vägbruk från fabrik.

Men, men, man ska aldrig säga aldrig, det kan ju gå på nåt mirakulös sätt som politikerna missat att stoppa :hello:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
då skulle man ju få en skoter som e laglig att framföra BÅDE på väg och skoterled:hmmmm::D
frågan e om man behöver hjul och frambroms för att kunna regga?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det som är lagligt på väg är också lagligt på skoterled (Vintertid !)

Edit. Kommunerna kan dock besluta om annat i den lokala trafikstadgan.
 
Last edited:

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
varför dra upp detta med atv om att var det så bra att släppa ut dom på vägarna atv är ju en av dom få som har minst olyckstatistik gentemot mc o eumopeder o snöskotrar och jag tycker det var bra at dom släpptes för är perfekt eftersom dom är billig i både försäkring o i bränsle kostnaden
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
varför dra upp detta med atv om att var det så bra att släppa ut dom på vägarna atv är ju en av dom få som har minst olyckstatistik gentemot mc o eumopeder o snöskotrar och jag tycker det var bra at dom släpptes för är perfekt eftersom dom är billig i både försäkring o i bränsle kostnaden
Wow.
Ett stycke, 58 ord, 289 tecken och inte ett enda skiljetecken! :rock:




Varför ens opponera sig mot att en sak tas upp?
Då kan vi ju alla lika gärna ge fan i att fråga saker här, när allting är så självklart - va?
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
men ta tänkt lite här nu, jag tror att det är betydlig fler människor i sverige som kör mc och moped istället för ATV, det gör väl att olyckstatistiken minskar för ATV, eftersom mindre människor kör det jämfört med mc/moped.

Men om man då tar alla olyckar som skett med atv, så räknar man ut hur många procent som är dödliga, så tror jag antalet är rätt så högt, men allting är farligt att ta u i trafiken utan förstånd och kunskap. Farsan sa alltid åt mig, åker du mc/moped/atv i trafik ska du alltid tänka att alla som du möter / kör förbi är idioter och kan inte köra, dom kommer ha ihjäl dig, och det har då funkat bra för mig, lever än idag ^^,
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Re: Var det verkligen ett bra drag att släppa ut ATV på vägarna?

men ta tänkt lite här nu, jag tror att det är betydlig fler människor i sverige som kör mc och moped istället för ATV, det gör väl att olyckstatistiken minskar för ATV, eftersom mindre människor kör det jämfört med mc/moped.

Men om man då tar alla olyckar som skett med atv, så räknar man ut hur många procent som är dödliga, så tror jag antalet är rätt så högt, men allting är farligt att ta u i trafiken utan förstånd och kunskap. Farsan sa alltid åt mig, åker du mc/moped/atv i trafik ska du alltid tänka att alla som du möter / kör förbi är idioter och kan inte köra, dom kommer ha ihjäl dig, och det har då funkat bra för mig, lever än idag ^^,
Här ligger vi på samma våglängd.
Min "mening" med denna tråd var att diskutera runt huruvida smart det är att det är så "lätt" att ta sig en ATV och mata ut i trafiken och tro att man är odödlig.
Avsaknad av förstånd, alltså. Något jag, sedan lumpen, kallar för "Stockholmssyndrom". (ärligt, om man inte vet hur man använder en kniv eller knyta skor så förtjänar hela dennes hemregion att dras över en kam).

Jag skiter väl i olycksstatisken. Det är i min mening inte det bästa draget att låta vem som helst utan erforderlig utbildning framföra ett fordon av dagens kaliber, snöskotrar ej undantagna. (nu var det ju fem år sedan jag tog mitt förarbevis, men då var det ivf alldeles för lätt. Har detta ändrats? Det är ju bara trafikintensiteten som skiljer skoterkörandet från bilkörandet, och för bil är det ju uppenbart en mycket större utbildning innan man förtjänar behörighet B)

Ex. är dagens "mopeder" (10+ hk) helt klart livsfarliga för de 12-16-åringar som framför dem. De skulle verkligen behöva en moppekoloni där de övar trafikbeteende i.
Hoppa in i bilar och "glömma" högerregel är något man, som oskyddad trafikant, borde ta sig en tankeställare över... Och jag tror inte att de gör det för att de tycker att det är coolt - det är helt omedvetet..!