Var är det åkbart? (Från Luleå)

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Hej!

Efter en värdelös vinter börjar jag nu få lite ångest över hur lite jag kört denhär säsongen. Jag undrar då om det finns någonstans där det fortfarande är åkbart, om man har Luleå som utgångspunkt.
Eller är det hopplöst? :afraid:

Ha det! //Teo
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kvikkjokk är nog det närmsta stället från Luleå som har någorlunda bra körning kvar. Sen finns ju alltid riksgränsen kvar ändå fram till slutet på maj.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Med en edge 600 kan du nog ha kul i kronogård även om det inte är puder.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Närmsta från Luleå borde väll blir Arvidsjaur med omnejd, var i ledvattts i helgen, var helt OK ca 20 löst ovanpå skare
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Tackar och bockar för de svaren! Ska fundera över de alternativen, och se vad det blir. Om någon sitter inne på något annat tips är det bara att skriva!
Ika har helt klart rätt, och målet just nu är väll mest ATT kunna köra lite. Lössnö att få köra fast i ses som en bonus...:tongue1:
//Teo
 

ProRmk77

Välkänd medlem
18 apr 2012
114
0
6
Gällivare
Årrenjarka, Kvikkjokk, Ritsem, Nikkaloukta, Tjounjokk, Björkliden, Riksgränsen. Går även att hitta bra körning kring Kåbdalis, Jokkmokk, Gällivare & Kiruna mkt snö kvar ännu. Om du vill ha puder sikta på Gränsen, Björkis el. Ritsem.
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Tackar snesudden och ProRmk77 för fler bra tips! Blir att haka på kärran och fara iväg :thumb:
 

Kajlie

Medlem
9 jan 2014
32
0
1
Hara
Orkar du köra till Riksgränsen så är det ju ett hett tips.
Var där och körde i helgen och det var övergrymt. Bästa jag varit med om :)
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
var också i riksgränsen förra veckan/helgen och det var fasen bästa körningen jag haft på gode länge!
 

Winkler

Medlem
26 jan 2006
8
0
1
Onsvi
Lånar tråden!

Ska till Riksgränsen på söndag och vara där i en vecka, men boende är ju helt hopplöst att hitta när man är så här sent ute. Något tips förutom hotellet,lägenheterna,stf ?
Enda jag kan hitta är boende i Narvik, och lite distans till gränsen har ja inga bekymmer med, dock är frågan vart kan man parkera skotrar? Dubbdäck i Narvik?
 

Kajlie

Medlem
9 jan 2014
32
0
1
Hara
Lånar tråden!

Ska till Riksgränsen på söndag och vara där i en vecka, men boende är ju helt hopplöst att hitta när man är så här sent ute. Något tips förutom hotellet,lägenheterna,stf ?
Enda jag kan hitta är boende i Narvik, och lite distans till gränsen har ja inga bekymmer med, dock är frågan vart kan man parkera skotrar? Dubbdäck i Narvik?
Vet inte vad du menar med lägenheterna. Men har du kollat Katterjåkk? Vi bodde där, det var klockrent.
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Lånar tråden!
Jag lånar tillbaka den lite snabbt bara.. :blink1:

Undrar bara vad det är som gäller i form av ledbevis och liknande på de här ställena. Kanske främst i Kronogård då jag tänkte börja med att åka dit. Så, hur funkar det helt enkelt?

//Teo
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Man åker inte till kronogård för att åka led ;)
När du kör förbi kåbdalis och svänger vänster mot kronogård så finns det en stor avlastningsparkering efter 6-7km. Därifrån ser man nästan en stor kraftledning. Kör efter den och vik av där du tycker det ser lekbart ut. Kraftlinan är ganska bra att orientera sig efter om man inte är så hemma med orienteringen där.

annars funkar kåbdalis bra att lasta av på och sen bara ner över vägen och raka vägen in i skogen...
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Man åker inte till kronogård för att åka led ;)
När du kör förbi kåbdalis och svänger vänster mot kronogård så finns det en stor avlastningsparkering efter 6-7km. Därifrån ser man nästan en stor kraftledning. Kör efter den och vik av där du tycker det ser lekbart ut. Kraftlinan är ganska bra att orientera sig efter om man inte är så hemma med orienteringen där.

annars funkar kåbdalis bra att lasta av på och sen bara ner över vägen och raka vägen in i skogen...
Haha ne (vad bra) :)
Frågade mest för att försäkra mig om att jag inte bryter några regler eller liknande, för det känns lite onödigt. Målet är ju såklart att åka utanför spåret, men finns det någonstans där det finns lite leder också? Anledningen till att jag frågar är för att jag kanske får med en på yamaha också, och då kan det vara tryggast att den är kvar på leden för att man ska slippa gräva hela dagen... :rolleyes:


Edit:Tack för tipsen!