val av uni filter? hjälp mig

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
fick ett par uni filter med skotern när jag köpte den som är alldeles för stora så de vill halka av förgasarna i anslutningen så jag tänker beställa nya och dåär det så här: eftersom jag inte får tag på en pro xr800 luftbox som är det egentliga självklara valet så måste jag ju ha nån sorts av filter på.

det finns ju inte så jättemånga anslutningsdiametrar att välja på så är det bättre att köpa ca 3mm för stora eller 5 mm för små anslutningsdiameter?

tacksam för svar.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ja det har du kanske rätt i. de jag har nu är oanvändbara pga den stora anslutningen. förra vintern låg de och vilade mot en plåt som var satt över drivaxeln så det gick ändå, men nu har jag gjort egna insugsplattor som är mkt kortare än de gamla edge gummina som satt där så nu har jag en helt annan vinkel på dom samt att gasarna sitter närmre motorn så nu kan jag inte sätta dit dom så de sitter kvar av sig själv. drar jag åt klämmorna så glider de av.

mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Sätt INTE dit skumfilter typ uni eller andra lösa filter typ kn eller kick ass och allt vad dom heter! Du blir tokig på att dom hela tiden slår igen av snö och dom är dyngsura av vatten hela tiden och fryser till isklumpar = stjäl effekt. Totalt värdelösa på skoter.

Bästa filter jag varit med om är dom jag byggde själv av det nya slp tyget som bara släpper igenom luft och skakar själv av sig vatten och snö som en hund av bara motorvibrationerna. Fruktansvärt braiga måste jag säga ,,slp tyget kostar runt 300-400kr för att sy ihop ett trippelpar filter. Dom släpper inte igenom en droppe vatten trotts att man spolar filtren i vattenkran!
Gäller bara att hitta på lämplig tyguthållare av något slag. Jag kör med jumustflaskor som är hålborrade . Anslutning mot förgasarew består av fet plast svarvade som tratt in mot filtren. Sätts fast med vanligt slangklammer.

Petflaskor som jag kör med är ganska mjuka och klatriga att tillverka så jag skulle nog rekk någon typ av styvt plastnät av någ slag som man rullar ihop . Det är bara att använda fantasin vad gäller uthållare av tyget och tyget går lätt att sy i med vanlig symaskin.

Det enda man behöver göra med slp tyget då och då är att tvätta dom med avfettning och spola ur. Tvåtaktoljedimma slår nämligen igen filtren efter ett tag ber på hur mycket rep maskin spottar bakåt.

locknersbilochmc tror jag har kvar ett gäng slp tyg (bristvara )


Och har kanonbra luftflöde
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
tack återigen bennyför ett bra och påhittig lösning, jag ska försöka lösa det på annat sätt än uni. är det nylon bussningar du svarvat?

mvh
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Kan bara hålla med unifilter är riktigt värdelösa på en skoter. Det enda dom kan vara bra på om man kapar bort den negativa stryptratten som sitter i dom är att hålla slp-nätet på plats. Och då kan man precis som boost tillverka egna nät-hållare.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Med sånna där prefilters på då? Suttit å kikat runt och hittade unifilter och strumpor till dom på skoterdelen.com som jag tänkte ha till trippeln sen, en luftburk av orginal typ hade ju vart bäst men lite mekkigt att bygga en.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Sv: Re: val av uni filter? hjälp mig

Ja man kan köra unifilter om man tar bort yttre löstagbara (röda filtret) och gör några större lufthål igenom det och syr på en strumpa av slp Tyg.. Unifiltren är onlödigt täta för en skoter och stjäl för mycket pullver även om dom är torra. Dom hör bara hemma på offroadhojar i Parisdakar. Jag har även provat snikvers med nylonstrumpa men dom släpper igenom vatten så det är också värdelöst.

Hur bra strumporna från skoterdelen funkar vet jag ej ,,men jag har svårt att tro något annat tyg än SLP kan vara lika bra. SLP är häpnadsväckande bra.

Även om man kör org luftburk kan man nu borra fetstora hål i dom och sätta för slp tyg då slipper man vatten o snö i burken.

Ja jag svarvade trattarna i nylonplast till exakt passform på fuggarna,,,sedan kapade jag av dom rakt av genom ena sidan tratt så dom kan klämmas fast på förgasaren med slangklammer. Mina filter på bilden har så bra flöde
att vi inte märkte någon skillnad med eller utan filter på motoreffekten!!

Men som sagt man måste kolla filtret efter en dagsetapp om tvåtaktsdimma har slagit igen porerna i filtren. Det syns väldigt lätt med blotta ögat för dom får en glansig yta då. Rengör man dom inte då har man helt plötsligt världens sämsta filter. Jag såg inte detta fenomen förens hela filtret och petflaskan sögs ihop (inploderade) totalt vid gaspådrag,,,,så tät lyckades mina bli efter mycket mekande och körande. Det var nog mera mina oljiga händer som kladdade igen porerena för kompisaren s 900a har inte alls behövs rengöra sina än . Troligast kan man köra 100 mil eller längre innan rengöring på en oskruvad maskin
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16


så där ser dom ut, borde vara liknande slp matrialet. får klura vidare lite granna.